En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e wereldwijd 84ste qua impact publicaties
    5 december 2011 - In de ranking van het Leidse Centrum voor Wetenschaps- en Technologiestudies (CWTS), waarbij gekeken is naar de impact van wetenschappelijke publicaties, staat de TU/e wereldwijd op plaats 84. Vier Nederlandse universiteiten komen hoger uit. x7_s.jpg

Op de Leiden Ranking 2011/2012, die vorige week werd gepubliceerd, staat van de Nederlandse universiteiten Twente bovenaan, gevolgd door Wageningen, Rotterdam en de Vrije Universiteit. Maar het verschil met de groep die daar direct op volgt, aangevoerd door de TU/e, is miniem. Alleen de universiteiten in Groningen, Nijmegen en Maastricht blijven enigszins achter.

Alle twaalf Nederlandse universiteiten scoren in de Leiden Ranking boven het wereldgemiddelde. De topgroep van de universiteiten met de meeste wetenschappelijke impact wordt nog altijd aangevoerd door de VS. Gecorrigeerd voor grootte en rekening houdend met de verschillende aard van de vakgebieden staat MIT onbetwist op nummer 1. Princeton en Harvard staan op 2 en 3.

Wereldwijd staat de UT als beste Nederlandse universiteit op plaats 64. Zeven Nederlandse universiteiten behoren tot de eerste honderd van de wereldlijst. Daarmee staat Nederland op de derde plaats, na de VS (64) en het Verenigd Koninkrijk (12).

De ranking laat ook zien hoe gevoelig ranglijsten zijn voor de details van de methodiek van ranking. Vaak wordt bijvoorbeeld over het hoofd gezien dat het veel uitmaakt hoe publicaties waarin universiteiten samenwerken, worden geteld. Bij ‘full counting’ tellen ze mee als één volledige publicatie voor elke betrokken universiteit. In de ranglijst worden deze publicaties dan in feite meerdere keren meegeteld, zo schrijft het CWTS. Hierdoor wegen publicaties in velden waarin veel wordt samengewerkt, zwaarder in de ranking. Dit bevoordeelt universiteiten met een groot academisch ziekenhuis. De Leiden Ranking maakt het mogelijk hiervoor te corrigeren door de optie ‘fractional counting’ te kiezen. De positie van technische universiteiten verbetert hierdoor zienderogen. In deze ranking staat voor Nederland de Universiteit Utrecht bovenaan, gevolgd door Wageningen, de TU/e en de UT. (HK)

TU/e ranks 84th based on publication impact
    The Leiden Center for Science and Technology Studies (CWTS) published a world ranking based on the impact of scientific publications. TU/e scores an 84th position. Four Dutch universities have a higher ranking.