En hoe is het in...?

NL | EN
    Rotterdam mag university college in steigers zetten
    13 januari 2012 - Als het aan het ministerie van OCW ligt, mag de Erasmus Universiteit Rotterdam een eigen university college starten. De opleiding opent waarschijnlijk in september 2013 haar deuren.
    Volgens het ministerie van OCW is er genoeg behoefte aan een university college in Rotterdam. De opleiding heeft de zogenaamde macrodoelmatigheidstoets doorstaan. Die toets is bedoeld om de wildgroei van overbodige nieuwe studies in het hoger onderwijs te beteugelen.

De komende maanden gaat de universiteit aan het lesprogramma werken. Daarna moet de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie beoordelen of de nieuwe opleiding op niveau is. Pas dan kan deze van start.

Het nieuwe college wil jaarlijks zo’n 240 studenten trekken. Er zijn ook university colleges in Utrecht, Amsterdam, Maastricht, Tilburg en Middelburg. Het zijn kleinschalige, intensieve opleidingen waarvoor studenten geselecteerd worden op motivatie en talent. Ook de TU/e heeft plannen voor een university college.

Een aanzienlijk deel van de studenten komt uit het buitenland. De opleidingen worden vaak als voorbeeld aangehaald in debatten over excellentie in het hoger onderwijs. De studenten moeten er hard werken, maar ze halen bijna allemaal op tijd de eindstreep en zijn volgens enquêtes behoorlijk tevreden. (HOP/JvG)

Rotterdam allowed University College

As far as the Ministry of OCW is concerned, Rotterdam can start its own University College. The institute will probably open in September of 2013.