En hoe is het in...?

NL | EN
    Bachelorstudenten Automotive binden de strijd aan met modelauto's
    15 januari 2012 - Studenten van de nieuwe bacheloropleiding Automotive hebben vrijdag 13 januari hun eerste OGO-project afgerond met een wedstrijddag in de legerkazerne te Budel. Er deden vier groepen aan mee met elk een eigen modelauto met een schaal van één op vijf. In een grote hal was voor de auto's een parcours uitgezet om zo te bepalen welk team met de minste brandstof wist uit te komen.

Er waren twee challenges gepland: een open-road en een city drive challenge. Voor die laatstgenoemde wedstrijdvorm was een circuit uitgezet met veel bochten, een rotonde en verschillende start- en stop-momenten, waarmee de omstandigheden in een stad werden nagebootst. Bij de open road challenge bestond het parcours uit een cirkel, waar de auto's op hogere constante snelheid konden rondrijden. Op de modelauto’s waren LED-balken gemonteerd die allerlei kleuren kunnen uitzenden. De groepen hebben met deze balken en met gebruikmaking van een snelheidssensor een programma geschreven dat de snelheid in kleuren weergeeft op de balken. Het team dat na beide challenges de minste brandstofverbruik had, was de winnaar.

Alle groepen hadden hun eigen strategie bepaald om te rijden in de city drive. Groep 1 wilde met een snelheid van 17 kilometer per uur rijden. Groep 2 en 3 hadden een ideale snelheid van ongeveer 38 km/h berekend, maar vanwege het gladde wegdek zouden ze waarschijnlijk ook rond de 20 km/h uitkomen. Groep 4 wilde zo hard mogelijk gaan rijden en had als ideale snelheid 59 km/h berekend, wat ook gelijk is aan de maximale snelheid.

De uiteindelijke winnaar werd niet alleen bepaald door het brandstofverbruik, maar ook door de werking van de LED-balken en de strategie waarmee men het parcours had afgelegd.  Het brandstofverbruik was echter wel het hoofdthema van de opdracht en telde daarom voor twee.
    Bij de challenges werden de auto's aan het begin en aan het eind gewogen om zo te bepalen wie het minste brandstof had verbruikt. Groep 3 was het zuinigste bij de city drive, groep 2 scoorde het beste bij de open-road.  Groep 1 had goed werkende LED-balken en groep 4 een sterke presentatie van de strategie, waardoor het bij de prijsuitreiking nog spannend werd.
    Uiteindelijk kwam groep 2 als winnaar uit de bus op de voet gevolgd door groep 3. Na afloop was er taart en champagne voor de winnaars en concludeerden zowel de studenten als  de projectleiding veel geleerd te hebben van de afsluiting van dit eerste OGO-project. Volgend jaar zullen er waarschijnlijk elektrische auto's gebruikt worden en hopelijk een iets betere vloer, zodat de voorgenomen rijstrategie ook werkelijk uitgevoerd kan worden. (TvL)

summary