En hoe is het in...?

NL | EN
    Vier TU/e’ers finalisten in Shell Bachelor Master wedstrijd
    16 januari 2012 - Voor de finale van Shell Bachelor Master wedstrijd, die op 14 februari aan de TU/e zal plaatsvinden, komen vier van de zeven genomineerden van de TU/e. Het zijn Jelmer van de Wiel en Martijn van Zanten voor de bachelorprijs en Serkan Esiner en Thomas Vranken voor de masterprijs. x14_s.jpg

Shell organiseert deze wedstrijd in samenwerking met de drie technische universiteiten om jong technisch talent te stimuleren oplossingen voor een duurzame toekomst aan te dragen. De jury heeft zich gebogen over in totaal 24 ingezonden scripties.

Die van Van Zanten gaat over cryogene CO2-afvang. “Dit houdt in dat je CO2 kunt verwijderen uit uitlaatgassen door het enorm af te koelen totdat het CO2 begint te bevriezen. Het mooie van deze techniek is dat het direct toegepast kan worden in de industrie omdat het uitlaatgassen zuivert”, legt de student Scheikundige Technologie uit. “De energie voor koeling onttrekken we aan uitlaatgassen.”

Van Zanten denkt dat hij genomineerd is omdat het proces in praktijk bewezen is. Hij ziet uit naar de elevatorpitch die hij op 14 februari mag verzorgen voor jury en belangstellenden. Hij gaat zich richten op het feit dat de techniek nu ingevoerd kan worden en het dus vandaag al kan meehelpen aan het CO2-probleem.

Masterfinalist Thomas Vranken zal die datum zijn onderzoek naar goede kleurweergave voor LED-verlichting verdedigen. In de groep Energy Materials and Devices ging hij op zoek naar nieuwe compatibele fosforen om het nu nog blauwige LED-licht aangenamer te maken. Finalist Serkan Esiner heeft bij zijn masteropleiding Sustainable Energy Technology een oplossing gevonden voor het efficiënter maken van polymere zonnecellen.

De enige niet-scheikundige inbreng komt van Jelmer van de Wiel. Als bachelorstudent maakte hij een nauwkeurig computermodel voor gasturbinecentrales en ontdekte dat wanneer een compressor zwaarder uitgevoerd wordt, het rendement wel een paar procent omhoog gaat. “Dat lijkt weinig, maar staat gelijk aan de opbrengst van een paar windmolenparken.” De winnaar van de Bachelorprijs gaat naar huis met 2.500 euro en de Masterprijs levert het dubbele op. (NS)

Four TU/e finalists in Shell Bachelor Master Contest
    Four out of seven nominees for the Shell Bachelor Master contest finals that are being held at TU/e on February 14 are from TU/e. They are Jelmer van de Wiel and Martijn van Zanten or the Bachelor Prize, and Serkan Esiner and Thomas Vranken for the Master Prize.