En hoe is het in...?

NL | EN
    Kinderoplossingen voor voedselveiligheid
    17 januari 2012 - Je kunt salmonella tegengaan door het fokken van kippen zonder blindedarm, obesitas voorkomen door smaakversterkers uit te bannen en ham bacterievrij maken met smartfolie. Dit zijn enkele van de oplossingen die de 9- tot 15-jarige finalisten van de Benelux FIRST LEGO League zaterdag 28 januari gaan presenteren in het Auditorium van de TU/e. x17_s.jpg
    De felbegeerde Champion's Award

De kinderen deden mee aan een wedstrijd van FIRST LEGO League waarbij ze worden uitgedaagd de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken. Wereldwijd nemen tweehonderdduizend kinderen uit 61 landen deel aan het evenement. In Nederland coördineerde Stichting Techniekpromotie de educatieve activiteiten. Dit jaar is het thema voedselbesmetting.

Alle 46 teams die de finale hebben bereikt presenteren hun oplossing aan een professionele jury, publiek en elkaar. Naast de presentaties wordt de onderlinge strijd bevochten op een speciale wedstrijdmat. Elk team legt met haar eigen robot van lego-onderdelen een parcours af. Onderweg moet de robot bacteriën verwijderen, opslagtemperatuur verlagen en ongedierte bestrijden. Het team dat hier de meeste punten haalt, daarbij een goed onderzoek presenteert en goed teamwork toont, krijgt de Champion’s Award.

De beste teams van de Benelux mogen hun kunsten vertonen tijdens de Open Europese Kampioenschappen in Mannheim (D) in juni of het World Festival in St. Louis (VS) in april. (NS)

Children's solutions to food safety
    Salmonella can be prevented by growing chickens without a cecum, fight obesity by banning flavor enhancers, and make sure ham's free of bacteria by using of smart foil. These are several of the many solutions children in the ages of 9-15 came up with at the Benelux' FIRST LEGO League. The finalists will present their ideas at TU/e Auditorium on Saturday, January 28.