En hoe is het in...?

NL | EN
    Topje van de ijsberg?
    17 januari 2012 - De verhalen over diplomafraude in het hbo kent iedereen onderhand, maar hoe zit het met het wetenschappelijk onderwijs? Vier masterstudenten journalistiek van de Vrije Universiteit roepen alle academici op om misstanden te melden.
    De website is een soort Wikileaks voor het academische onderwijs en heet www.hettopjevandeijsberg.nl. “Met dit initiatief willen we (mogelijke) misstanden in kaart brengen en vervolgens de verantwoordelijke instanties hiermee confronteren”, schrijven de studenten.

Ze krijgen er zes studiepunten voor, als ze hun vak halen. Maar dit plan overstijgt het vak waaruit het is voortgekomen, zegt Roeland Müller, één van vier studenten. Hij wil niet alleen alle betrokkenen oproepen om misstanden te melden, maar stuurt ook enquêtes aan docenten rond. Er zijn al 1.500 de deur uit, zegt hij, en de respons is hoog.

Een artikel hebben de journalistiekstudenten nog niet geschreven, maar dat komt er binnen nu en twee weken aan, aldus Müller. “Het zou kunnen dat de problemen te verwaarlozen zijn. Maar als ik naar de reacties kijk, is dat niet het geval. We hopen dat de verhalen plausibel worden en dat we ze kunnen verifiëren.”

Zelf kent hij geen voorbeeld van diplomafraude aan de universiteit. “Maar neem de opmerking van VU-politicoloog Gijs Schumacher over tentamens die makkelijker werden gemaakt. Dat is hem niet in dank afgenomen en de faculteit heeft hem nogal krachtig tegengesproken. Opleidingen dekken zichzelf in. In deze tijd van social media moet het mogelijk zijn om een open cultuur te creëren.”(HOP)
    Tip of the iceberg?
    Everyone probably knows the stories regarding the diploma fraud at universities of applied sciences by now, but what about academic institutions? Four master students of Journalism of VU Amsterdam urge all academics to report any wrongs. The website may be seen as the Wikileaks for academic education and is called: http://www.hettopjevandeijsberg.nl/ (the tip of the iceberg).