En hoe is het in...?

NL | EN
    3TU.concert in Amsterdam
    19 januari 2012 - De studentenorkesten van de drie TU’s geven samen een concert ter gelegenheid van het eerste lustrum van de 3TU.Federatie; in februari bestaat die vijf jaar. De orkesten spelen 1 maart in het Concertgebouw in Amsterdam. Het is de tweede keer dat de drie orkesten samen een concert verzorgen. x24_s.jpg

Auletes, ondervereniging van het Eindhovens Studenten Muziek Gezelschap Quadrivium , deelt die avond het podium met Studenten Harmonie Orkest Twente en het Delfts Studenten Muziek Gezelschap Krashna Musika. In 2009 verzorgden de orkesten voor het eerst een concert; toen traden ze op in Eindhoven, Delft en Enschede. Met het Concertgebouw in Amsterdam als locatie zijn ze erg blij. “Het is de mooiste concertzaal die we hadden kunnen krijgen”, vertelt Sophie Peereboom, klarinettist bij Quadrivium. “Het is erg bijzonder dat amateurorkesten er mogen spelen.”

Het initiatief voor het concert kwam van Quadrivium zelf. “De samenwerking tussen de drie TU-orkesten twee jaar geleden was ons goed bevallen, we wilden het graag in stand houden”, vertelt Peereboom. De orkesten van de Universiteit Twente en de TU Delft waren ook meteen enthousiast, zegt ze.

Het orkest van Auletes is voor het concert uitgebreid met een aantal muzikanten; ze misten een aantal instrumenten. In totaal staan er honderd man op het podium op 1 maart. De drie orkesten spelen apart hun stukken. “Wie weet komt er nog een toegift”, zegt Peereboom. Quadrivium speelt twee klassieke stukken van de Russische componisten Rimski-Korsakov en Prokofiev. “Het stuk van Prokofiev is een hele mooie afsluiting. Het is onze bedoeling om het dak eraf te spelen daarmee.”

De studentenorkesten hadden hun programma niet op elkaar afgestemd. Er is alleen gekeken of er geen overlap zou zijn en werd afgesproken dat ze ‘spectaculaire stukken’ zouden spelen.

Meer informatie is te vinden op www.3tuconcert.nl . Kaartjes kosten 10 euro voor studenten en 15 euro voor anderen. Ze zijn verkrijgbaar aan de kassa van het Concertgebouw, via de site en de concertgebouwlijn (0900-6718345). Een drankje vooraf en tijdens de pauze zijn inbegrepen. Ook kan het kaartje als vervoersbewijs gebruikt worden voor de trams en bussen van het GVB. (EdG)

3 TU.concert in Amsterdam
    In light of the first luster of the 3TU.Federation, which will turn five in February, 3 TU's student orchestras will do a performance. On March 1, the orchestras will be playing in Amsterdam's Concertgebouw. It's the second time the three orchestras will be organizing a concert.