En hoe is het in...?

NL | EN
    Ook basisbeurs meerjarige master snel afgeschaft
    20 januari 2012 - Ook studenten die dit collegejaar aan een twee- of driejarige masteropleiding zijn begonnen, verliezen vanaf september hun basisbeurs. Die wordt door staatssecretaris Zijlstra afgeschaft voor alle masterstudenten.
    Alleen studenten die vóór 1 september 2011 begonnen aan bijvoorbeeld een research-, bèta- of geneeskundemaster krijgen ‘overgangsrecht’. De rest is zijn basisbeurs straks kwijt, blijkt uit het wetsvoorstel ‘studeren is investeren’ dat staatssecretaris Zijlstra zojuist naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Daarin staat ook dat studenten die meer dan één jaar studievertraging hebben opgelopen, het recht op de ov-jaarkaart verliezen en hun eigen reiskosten moeten gaan betalen. In tijden van “miljardenbezuinigingen” is het volgens Zijlstra logisch dat ook van studenten een grotere bijdrage wordt gevraagd.

Studenten die door de maatregelen worden getroffen kunnen volgens de bewindsman lenen tegen gunstige voorwaarden: “lage rente, afbetaling naar draagkracht en eventuele kwijtschelding na twintig jaar voor mensen die het echt niet kunnen opbrengen”.

Volgens Zijlstra levert het vereenvoudigen van de studiefinanciering, waaronder het afschaffen van de aanvullende beurs voor studenten met onvindbare ouders, een besparing van dertig voltijdsambtenaren op. (HOP)
    Basic grant multi-year master also phased out quickly
    Students who started a two or three-year master program this academic year will lose their basic grant as from September. State Secretary Halbe Zijlstra will deny all master students the right to a grant.