En hoe is het in...?

NL | EN
    Vier TU/e-studenten spelen in Nederlands Studenten Orkest
    20 januari 2012- Het Nederlands Studenten Orkest (NSO) toert vanaf 12 februari door Nederland. In de jaarlijks wisselende formatie zitten dit keer vier TU/e-studenten. Het orkest geeft 14 februari een concert in Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. x31_s.jpg
    TU/e-student Dave Venmans deed vorig jaar mee aan het concert.
    Archieffoto l Cursor
    Het orkest bestaat uit 106 muzikanten die studeren aan een universiteit of HBO in Nederland. Dit jaar meldden 160 studenten zich aan. Vier TU/e-studenten spelen dit jaar mee. Richard Both (Technische Wiskunde) speelt contrabas en Joris Radermacher (Technische Natuurkunde) is hoornist. Lieneke Kusters (Electrical Engineering) en Anneloes Oude Vrielink (Biomedische Technologie) spelen respectievelijk eerste en tweede viool.

Onder leiding van de bekende Nederlandse dirigent Lucas Vis speelt het NSO vier muziekstukken. Het hoogtepunt van de avond is volgens de organisatie Igor Stravinsky’s La Sacre du Printemps. Daarnaast worden de Akademische Festouvertüre van Brahms en Tzigane van Ravel gespeeld. De jaarlijkse opdrachtcompositie kwam dit jaar van componist Janco Verduin. Zijn stuk The Dead Hand of Plato is gebaseerd op het boek ‘The Greatest Show on Earth’ van Richard Dawkins.

Het orkest toert elf dagen langs tien studentensteden. De aftrap is op 12 februari in Someren, waar het orkest dan tien dagen lang heeft gerepeteerd. Op 22 februari geven ze hun laatste optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. Daarna vertrekken de muzikanten naar Rome voor twee optredens. Als eerste geven ze een gratis optreden is in het Teatro Valle dat momenteel gekraakt is door jongeren. Die willen de concertzaal beschermen tegen de cultuurbezuinigingen van de Italiaanse overheid. Hun tweede optreden in Rome is in de grootste theaterzaal van Europa: de Sala Santa Cecilia. Het NSO bestaat dit jaar zestig jaar en viert dit met een reünie.

Kaarten voor het optreden van 14 februari in Muziekgebouw Frits Philips kosten 10 euro voor kinderen en studenten en 20 euro voor anderen. Ze zijn verkrijgbaar aan de kassa van het Muziekgebouw of kunnen besteld worden via www.nso.nl. Op de site is ook meer informatie te vinden. (EdG)

Four TU/e student accepted to Netherlands Student Orchestra
    The Netherlnds Student Orchestra (NSO) will be touring the Netherlands starting February 12. The group changes every year, and this year four TU/e students have been acepted to the band. On February 14, the orchestra will be performing at Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven.