En hoe is het in...?

NL | EN
    Verdeling bestuursbeurzen bekend
    20 januari 2012 - De Eindhovense studie- en studentenverenigingen krijgen vanaf het collegejaar 2012/2013 nog driehonderdduizend euro om hun bestuurstaken uit te voeren. Voor dit collegejaar was er nog 545.000 euro beschikbaar. Het College van Bestuur maakte woensdag bekend hoe en onder welke voorwaarden de middelen worden ingezet.
    De studieverenigingen krijgen in totaal 504 maanden. De gezelligheidsverenigingen (Demos, ESC en SSRE) mogen 111 maanden verdelen, de sportverenigingen (Koepelbestuur ESSF, Thêta, Hajraa, Hajraa buitentoernooi, Fellenoord, Totelos, Asterix, Pusphaira, Nayade) 207 maanden. De cultuurverenigingen kunnen 70 maanden verdelen over het koepelbestuur Scala, Quadrivium, Doppio en Footloose. Tenslotte zijn er 108 maanden toegekend aan ‘overige verenigingen’ en dat zijn dan in het bijzonder BEST en AEGEE, de Wervingsdagen en Bouwkunde Bedrijven Dagen en Integrand en UniPartners Eindhoven.

Verder worden de regels de komende jaren aangescherpt om voor een beurs in aanmerking te komen. Het was al zo dat studenten hun propedeuse moeten hebben gehaald om een bestuursbeurs te krijgen. Moeten ze in 2012/2013 driekwart van hun vakken hebben gehaald, in 2013/2014 wordt dat tachtig procent en in 2014/2015 negentig procent. Ook wordt er gekeken naar studievoortgang.

Volgens Sebastiaan van Zelst, voorzitter van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE) –waar de studieverenigingen onder vallen-, is dit ‘voor het gestelde budget voor FSE een redelijke uitkomst’. De studieverenigingen kregen voor dit collegejaar nog 818 maanden en dat worden er in 2012-2013 dik driehonderd minder.

Van Zelst: “Erg jammer dat er moet worden bezuinigd en we hadden graag meer geld gezien, maar we hebben er met alle betrokkenen over gesproken en ik vind dat we tot een aardige consensus zijn gekomen. Initieel was het voorstel om vooral geld toe te kennen aan evenementen. We hebben duidelijk gemaakt dat veel evenementen onder de supervisie van besturen worden opgezet en dat die maatregel wel eens tot een flinke daling van het aantal evenementen zou kunnen leiden. Gelukkig zijn ze daarvan terug gekomen.” Van Zelst spreekt verder de vrees uit dat het nog moeilijker zal worden om studenten enthousiast te krijgen voor bestuurswerk. “De vergoeding wordt minder en dan heb je ook nog zaken als de langstudeerregeling.”

Binnenkort lees je in Cursor meer over de inperking van de bestuursbeurzen. (JvG)

Distribution board grants made public
    The Eindhoven study and student associations will be receiving three-hundred thousand euro for their board activities for the 2012-2013 academic year. For the current academic year, 545,000 euro was available. Last Wednesday, the Executive Board presented how and under hat conditions the money will be used.