En hoe is het in...?

NL | EN
    Scholieren oriënteren zich op de TU/e
    20 januari 2012 - De TU/e gooit vandaag, vrijdag 20 januari, en morgen de deuren open voor middelbare scholieren. Een deel van het Auditorium is gereserveerd voor casussen die te maken hebben met het Bachelor College. Ook profileren de verschillende opleidingen zich. x33_s.jpg
    Foto l Bart van Overbeeke

De scholieren lopen er rond - soms vergezeld van vader of moeder. Sommigen kijken schuchter van een afstandje, anderen stappen enthousiast op TU/e-studenten af. Industrial Design (ID) trekt veel bekijks met het spel dat is geprojecteerd op de vloer. 'Gullivers travels' helpt mensen gezond te bewegen bij het gamen. De scholieren trappen enthousiast schaapjes plat op het speelveld. Ook de robots van Werktuigbouwkunde krijgen veel aandacht. Servicerobot AMIGO maakt rondjes terwijl groepjes scholieren ernaar staan te kijken en wijzen. Psychology & Technology profileert zich met een 3D-televisie waarvoor je geen bril nodig hebt. Ook dat onderdeel wordt goed bekeken.

‘Tailor Tech’, het afstudeerproject van ID-student Tim Ebbers, is het middelpunt van de Bachelor College-casussen. Het project wordt gebruikt als zuil waaromheen de andere casussen opgebouwd zijn. In de ruimte, die omhuld is met zwarte doeken, hangen een soort van gordijnen en er staat een licht- en geluidinstallatie. Bij binnenkomst krijgen de scholieren een polsbandje om waarin sensors zitten. Als je tussen de gordijnen gaat staan, volgen de lichten je pols en maak je muziek met je bewegingen. “Zo wordt je lichaam een instrument”, vertelt Ebbers. Hij wil zijn project graag tentoonstellen op Glow of het STRP-festival. “Ik wil zorgen dat mensen niet alleen naar een voorstelling kijken, maar ook dat ze die genereren.”

Middelbare scholier Koen Direks oriënteert zich nog. “Waarschijnlijk wil ik iets met wiskunde of natuurkunde doen.” Hij weet nog niet zeker of hij voor de TU/e kiest; de TU Delft en een niet-technische wiskundeopleiding in Nijmegen maken ook nog een kans. Het Bachelor College is voor hem misschien wel een reden om toch voor de TU/e te kiezen. “De verbreding lijkt me erg fijn, ik weet nog niet precies wat ik wil doen.” Jeroen Nuijen denkt daar hetzelfde over. Hij is vooral op de open dag om rond te kijken. “Ik heb nog geen duidelijk idee van wat ik wil studeren. Misschien Technische Natuurkunde; ik vind het mooi om te zien hoe dat toegepast kan worden op het dagelijks leven.” Joey Wouters weet bijna zeker dat hij Electrical Engineering gaat kiezen. “Het Bachelor College voegt voor mij niets toe. De verbreding heb ik niet nodig; ik weet toch al wat ik wil doen.”

De open dag wordt vandaag bezocht door bijna 400 scholieren. Voor morgen zijn er ongeveer 700 aanmeldingen. Vorig jaar kwamen rond dezelfde periode op de eerste dag zo’n 750 scholieren kijken op de TU/e; de tweede iets minder dan 700. (EdG)

Open dag

Het project Tailor Tech. Foto l Bart van Overbeeke

Secondary-school students catch glimpse of TU/e
    On January 20, TU/e will be open to secondary schoolers. Part of the Auditorium will be reserved for cases involving the Bachelor College. Various other programs will be presenting themselves as well.