En hoe is het in...?

NL | EN

Rumoer over declaraties Delft verbaast TU/e

25 januari 2012 - Het college van bestuur van de TU Delft leeft haar eigen declaratieregels niet na, meldde NRC Handelsblad eerder deze week. De bestuursleden maken te dure dienstreizen. Bij de Dienst Financiële en Economische Zaken (DFEZ) van de TU/e kijken ze met enige verbazing naar de commotie die nu is ontstaan in Delft. “We herkennen ons niet in die situatie”, zegt Erik van den Boogaard. Volgens het hoofd van het onderdeel financiële administratie regeert in Eindhoven vooral zuinigheid en gezond verstand. x48_s.jpg

NRC Handelsblad vroeg de declaraties van het college van bestuur van de TU Delft met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. Daaruit blijkt dat van 2008 tot en met 2011 bijna honderdduizend euro is uitgegeven aan dienstreizen van de bestuurders. De meeste reizen, veertig in totaal, werden door voorzitter Van den Berg gemaakt. Kosten bijna zeventigduizend euro. Volgens NRC Handelsblad logeerde hij daarbij in te dure hotels. Bijvoorbeeld in een vijfsterrenhotel in Peking voor 291 euro per nacht, in plaats van de voorgeschreven honderd euro.

Verder spendeerde de universiteit afgelopen vier jaar ruim negen ton aan onkostenvergoedingen en faciliteiten voor haar bestuursleden. Het grootste deel – bijna 750.000 euro – werd besteed aan de twee dienstauto’s met chauffeur.

Volgens Erik van den Boogaard verstrekt het Ministerie van Binnenlandse Zaken twee keer per jaar een tarieflijst met bedragen voor reis- en verblijfskosten. Ze zijn per land opgesteld. “Wij zijn niet verplicht deze te hanteren maar vormen slechts een richtlijn. Het bestuur en medewerkers van de TU/e declareren vaak de werkelijke kosten. En die pakken in de regel goedkoper uit dan de normen die het ministerie berekent.”

Volgens het hoofd van de financiële administratie leeft op de TU/e het besef dat iedere uitgespaarde euro voor reis- en verblijfskosten, ten gunste komt van het onderwijs en onderzoek. En dat vertaalt zich terug naar het declaratiegedrag. Uit de gangbare controles van de bonnetjes en vergoedingen door DFEZ komen geen excessen bovendrijven, aldus Van den Boogaard.

Op voorschrift van Den Haag worden dit jaar voor de eerste keer de onkostenvergoedingen van de universiteitsbesturen opgenomen in het jaarverslag. Van den Boogaard verwacht in mei de publicatie van de  TU/e-cijfers over 2011.  (HOP/FvO)

summary