En hoe is het in...?

NL | EN
    Eredoctoraat TU/e voor informaticapionier Harel
    31 januari 2012 - De Israëlische informaticus David Harel krijgt tijdens de Dies Natalis van 27 april een eredoctoraat van de TU/e. Prof.dr. Harel, momenteel hoogleraar aan het Weizman Institute for Science (Rehovot, Israël), is een pionier op het gebied van informatica. Zijn visuele modelleringstechniek, Statecharts, wordt wereldwijd door software- en systeemontwikkelaars gebruikt. x11_s.jpg
    De aanstaande eredoctor David Harel.

David Harel heeft aan een grote variëteit aan problemen gewerkt. Zo heeft hij als eerste een werkbare methode ontwikkeld om geur te digitaliseren en elektronisch te versturen. Een elektronische neus legt de 'vingerafdruk' van een geur vast. Deze vingerafdruk kan gebruikt worden om op een andere tijd en locatie dezelfde geur te verspreiden op basis van enkele tientallen basisgeuren.

De afgelopen dertig jaar heeft Harel ook diverse bijdragen geleverd aan het dichten van de kloof tussen informele systeembeschrijvingen en uitvoerbare programma's. Hij ziet het als een grote uitdaging om systeemontwikkeling te ontdoen van de beperkingen van klassieke programmeermethoden. Daarom ontwikkelde hij de zogenaamde Life Sequence Charts (LSCs) waarmee het gewenste gedrag gerealiseerd wordt op basis van voorbeeldscenario’s. Hierdoor is het mogelijk een informatiesysteem te creëren zonder een programma te schrijven. Tegenwoordig wordt dit Behavioral Programming genoemd, een tak van de informatica die snel groeit.

Harel voltooide zijn master’s thesis aan de Tel-Aviv Universiteit onder de supervisie van Amir Pnueli, winnaar van de Turing Award. Vervolgens promoveerde hij in recordtempo (slechts twintig maanden) aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Sinds 1980 werkt de informaticus bij het Weizmann Institute of Science in Rehovot, Israël. Daar vervulde hij enkele jaren de functies van afdelingshoofd en decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica.

In zijn onderzoek legt David Harel een sterk verband tussen theoretische resultaten en de realisatie van concrete systemen. Hij schreef acht invloedrijke boeken en ontving al drie eredoctoraten. Prof.dr.ir. Wil van der Aalst van de faculteit Wiskunde en Informatica zal de ere-promotor zijn.

Op 26 april is er op de TU/e een symposium ter ere van Harel onder de noemer 'Pioneers of Computer Science: from Turing to Harel'. De aanstaande eredoctor zal daar ingaan op het verband tussen zijn onderzoek en dat van Alan Turing, door velen gezien als de grondlegger van de moderne informatica. Harel beschouwt veel van zijn werk als een voortzetting van Turings werk. (FR/TJ)

Honorary doctorate TU/e for computer science trailblazer Harel
    At the Dies Natalis on April 27, Israeli computer scientist David Harel will be receiving an honorary doctorate from TU/e. Prof.dr. Harel, who’s currently a professor at the Weizman Institute for Science (Rehovot, Israel), is a pioneer in the field of computer science. His visual modeling technique Statecharts is used by software and system developers worldwide.