En hoe is het in...?

NL | EN
    Warme truien aantrekken op 10 februari
    31 januari 2012 - De TU/e doet voor de tweede keer mee met de nationale Warme Truiendag, een initiatief van Vereniging Klimaatverbond Nederland. Op 10 februari gaat de verwarming campusbreed op de nachtstand. Studenten en medewerkers wordt aangeraden om een warme trui aan te trekken, ook al wordt het binnen de gebouwen waarschijnlijk niet kouder dan een graad of 18. x12_s.jpg

Het geld dat Warme Truiendag oplevert, wordt geïnvesteerd in een energiebesparingsproject op de TU/e. Naar welk project het geld gaat, wordt bekendgemaakt na 10 februari.

Vorig jaar deed de universiteit voor het eerst mee, toen werd 1.500 euro bespaard. Studenten en medewerkers hadden toen nauwelijks iets door; het aantal klachten was nihil. Gebouwen die slecht geïsoleerd zijn en geen gebruik maken van luchtbehandeling, zoals het Hoofdgebouw en Potentiaal, koelden af tot 17 à 18 graden. In de meeste andere gebouwen bleef het zo’n 18 à 19 graden. Uit een enquête die werd gehouden naar aanleiding van de Warme Truiendag van vorig jaar, bleek dat TU/e’ers het over het algemeen te warm vinden in de gebouwen. Inmiddels heeft Dienst Huisvesting ervoor gezorgd dat de ketels permanent korter branden en dat de thermostaat een graad lager staat dan voorheen.

Om medewerkers en studenten te attenderen op de Warme Truiendag, krijgen ze een mail toegestuurd met daarin onder andere een filmpje van de Energy Man, de groene mascotte van de campagne voor energiebesparing. De Christmas challenge, de vorige actie van de Energy Man waarbij tijdens de kerstvakantie energie bespaard moest worden, bracht 33.570 euro op.
    Volgens Dienst Huisvesting heeft de universiteit in 2011 5,6 miljoen euro uitgegeven aan gas en elektra, het verbruik van externe bedrijven zoals TNO niet meegerekend. (EdG)

Lees meer op www.warmetruiendag.nl.

Warm knits for February 10
    For the second time, TU/e will be participating in National Warm Sweater Day, an project initiated by Vereniging Klimaatverbond Nederland (Climate Alliance Association Netherlands). On February 10, heating on campus will be set to night mode. Students and staff are advised to wear a snug sweater, even though the temperature in buildings probably won’t go below 18 Celsius. For more information, check www.warmetruiendag.nl.