En hoe is het in...?

NL | EN
    Vici voor alternatieve statistiek
    31 januari 2012 - Prof.dr. Harry van Zanten krijgt een Vici-subsidie van NWO. De mathematisch statisticus is de enige TU/e’er die dit jaar de prestigieuze subsidie van anderhalf miljoen euro ontvangt. Vorig jaar waren dat er vier. In totaal zijn deze subsidieronde 31 Vici’s toegekend. Een recordaantal van 236 onderzoekers deed een gooi. x13_s.jpg
    Vici-winnaar prof.dr. Harry van Zanten. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Van Zanten is hoogleraar Statistiek aan de TU/e en onderzoeker bij onderzoeksinstituut Eurandom. Hij doet onderzoek naar het gebruik van Bayesiaanse statistiek bij complexe statistische problemen. Er is volgens hem op dit moment nog weinig of geen fundamenteel begrip van de mogelijkheden en beperkingen van dit soort statistische procedures. Vandaar dat hij binnen zijn Vici-project theorieën wil ontwikkelen die het mogelijk maken om optimale statistische procedures te ontwerpen en deugdelijke procedures te onderscheiden.

De Bayesiaanse statistiek benadert het inschatten van kansen vanuit een ander uitgangspunt dan de klassieke statistiek. Volgens klassieke statistici moet je ervan uitgaan dat de gezochte waarden (bijvoorbeeld de snelheid van het licht, of de kans dat iemand een moord heeft gepleegd) een vaste -zij het onbekende- waarde hebben, die door het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens uit steekproeven nauwkeurig kan worden benaderd. Bayesianen geloven daarentegen niet in een ‘ware’ waarde, maar beschouwen de gezochte waarde zelf als een statistische variabele, waarvan je a priori een inschatting kunt maken. Hierdoor kun je ook subjectieve informatie van buiten de steekproef inbrengen, hetgeen nuttig kan zijn in complexe situaties zoals forensisch onderzoek.

Grote winnaars zijn deze ronde de Universiteit Leiden en Universiteit Utrecht, die beide vier Vici’s binnenhalen. De Universiteit Utrecht wint op punten: ook het aan de UU gelieerde UMC Utrecht krijgt namelijk twee Vici’s. Voor de technische universiteiten is het een mager jaar. De TU Delft ontvangt net als de TU/e één Vici, terwijl de Universiteit Twente helemaal buiten de boot valt. (TJ)

Vici for alternative statistics
    Prof.dr. Harry van Zanten will receive a Vici grant from NWO. The mathematic statistician is the only TU/e researcher receiving the prestigious 1.5-millon euro grant this year. Last year, there were four. For this round, a total of 31 Vici grants have been awarded. A record number of 236 researchers applied.