Overall krijgen de voorzieningen een 6,6. In 2007 en 2004 was dat nog respectievelijk een 6,1 en een 5,5. Buitenlandse studenten en medewerkers geven het nu een 5,8.
Studenten blijken de cateringvoorzieningen hoger te waarderen dan medewerkers. Dat geldt voor vrijwel alle onderdelen, met uitzondering van het prijsniveau van de aangeboden producten. Ook valt op dat medewerkers De Zwarte Doos hoger waarderen dan studenten.
Kritiek is er vooral van buitenlandse studenten en medewerkers, die aangeven dat het aanbod en de prijs van warme maaltijden nog voor verbetering vatbaar is. Ook pleiten veel respondenten – voornamelijk studenten - voor een eenvoudiger assortiment, met bijvoorbeeld simpele broodjes kaas of ham in plaats van exotische snacks. Ook de openingstijden van de kantines worden als onvoldoende beoordeeld.
Monique Kuyk, hoofd Services van Dienst Interne Zaken, zegt dat het onderzoek zal worden gebruikt om de catering vooral op detailniveau aan te sturen. Het is volgens haar niet haalbaar om het assortiment drastisch aan te passen aan de wensen van de buitenlanders. “Daarvoor is het toch een te kleine groep. Maar we proberen uiteraard wel zo veel mogelijk tegemoet te komen aan hun wensen.” Eurest, dat sinds 2011 de catering verzorgt, heeft zich het afgelopen jaar volgens Kuyk een flexibele cateraar getoond. Het is volgens haar wellicht mogelijk om nog iets meer warme maaltijden aan te bieden tegen een wat lagere prijs – een ander kritiekpunt van met name studenten. “Al valt er aan de prijs niet zo veel te doen. De universiteit geeft nu eenmaal geen subsidie.”
Aan de enquête, uitgevoerd door VFM Facility Experts, werkten 1810 van de bijna elfduizend medewerkers en studenten mee - voldoende voor een betrouwbaarheidsmarge van twee procent. Dit houdt in dat de kans 95 procent is dat de steekproef minder dan twee procent afwijkt van de perceptie van alle campusbewoners. (TJ) |