En hoe is het in...?

NL | EN
    Een mooi moment om de ramen eens te wassen
    2 februari 2012 - Het Gaslab wordt momenteel heringericht door Studium Generale. Het gebouw, dat onder andere gebruikt wordt als cultureel podium, wordt ‘warmer aangekleed’. "Het is een mooie industriële ruimte, maar het risico bestaat dat het er shabby uit gaat zien”, vertelt Corine Bolwerk, programmamaker bij Studium Generale. “We willen de ruimte een wat nettere en warme uitstraling geven.” x19_s.jpg
    De herinrichting van het Gaslab in volle gang

Op dit moment wordt er gewerkt aan de hal van het gebouw. “We willen voor een gezellige binnenkomst zorgen, het is nu zo kil en kaal”, vertelt Bolwerk.

Verder gaan vrijwilligers en medewerkers van Studium Generale aan de gang met de wc’s, de bar en de grote ruimte. De wanden van wc’s worden opgefrist; ze worden behangen met portretten van artiesten die ooit opgetreden hebben in het Gaslab.

De bar wordt onder handen genomen door een oud-student Industrial Design. “Hij gaat uit van het karkas van de verouderde bar; die wordt gepimpt”, zegt Bolwerk. Ook wordt de zware constructie van zwarte theaterdoeken die de zaal verduistert vervangen door gordijnen die makkelijk open en dicht gaan. Studium Generale wil de ruimte vaker overdag gebruiken.

“Een mooi moment om de ramen eens te wassen. Al twee dagen is iemand bezig met alleen de binnenkant van de ramen, we kunnen hem met dit weer natuurlijk niet naar buiten sturen!” aldus Bolwerk. Verder komen er nieuwe meubels, kleden en apparatuur zoals projectieschermen en worden de ruimtes geverfd.

“We hopen half februari klaar te zijn met de herinrichting”, zegt Bolwerk. “We zijn nou alleen bezig met de begane grond. Het is een proces in uitvoering; later gaan we ook met de eerste verdieping aan de gang.”

In de tussentijd zijn er geen activiteiten van Studium Generale gepland in het Gaslab. Sommige studieverenigingen gebruiken de ruimte nog wel. “Dat wordt een beetje behelpen. Het was nog niet zo lang bekend dat we gingen herinrichten; waarschijnlijk staan die afspraken al langer”, vertelt Bolwerk.

Waar het budget vandaan komt? “Studium Generale heeft gespaard hiervoor. Toen we dit gebouw voor het eerst konden gebruiken, werd de nodige technische apparatuur gekocht. Daarna was het budget zo’n beetje op. We hadden al langer de behoefte om het gebouw te verfraaien.”

Het Gaslab werd in 1961 gebouwd en functioneerde als gaslab voor de faculteit Scheikundige Technologie. In 2002 werd het gerenoveerd zodat het door Studium Generale, studieverenigingen van de TU/e en andere instanties gebruikt kon worden. (EdG)

An excellent time to clean the windows
    The Gaslab is currently being redecorated by Studium Generale. The building, which is used as a cultural venue among other things, will be given a ‘warmer’ touch. “It’s a beautiful industrial location, but we have to be careful it doesn’t turn shabby”, says Corine Bolwerk, a Studium Generale programmer. “We want to give the space a more sophisticated and warmer look.”