En hoe is het in...?

NL | EN

TU Delft vergoedde vakantiehuis decaan

27 januari 2012 - Decaan Marco Waas van de TU Delft declareerde 23.000 euro voor een reis naar Boston. Ruim dertienduizend euro betrof de huur van een vakantiehuis. Verder kreeg hij een huurauto en vliegtickets vergoed. x3_s.jpg

Het verblijf in de VS stond te boek als een sabbatical, waardoor Waas de kosten kon declareren. De reis viel precies in de zomervakantie: van 25 juli tot 29 augustus 2008. Dit meldde universiteitskrant Delta gisteren op grond van declaraties van Waas, die bijvoorbeeld ook 5.451 euro aan taxiritten in Nederland vergoed kreeg. Soms werd niet hijzelf, maar zijn vrouw vervoerd.

Alle vergoedingen vallen binnen de afspraken, heeft het college van bestuur al laten weten. Er zou met Waas zijn overeengekomen dat deze zijn werkelijk gemaakte kosten kon declareren.

In de ondernemingsraad en de studentenraad van de TU is onrust ontstaan. Ze willen dat het college van bestuur duidelijk maakt welke declaratienormen er in Delft gelden en of er nog meer werknemers zijn die daar niet onder vallen.

Waas heeft zijn functie deze week neergelegd. Staatssecretaris Zijlstra heeft een onderzoek aangekondigd. (HOP)

TU Delft paid for dean's holiday home
    Dean Marco Waas of TU Delft has claimed 23,000 euro for a trip to Boston. The rent for a holiday home made up over thirteen thousand euro of that sum. On top of that, he was paid for a rental car and airplane tickets. His stay in the US was recorded as a sabbatical, enabling Waas to claim his expenses. The trip was made exactly during summer break: from July 25 through August 29, 2008. Yesterday, university paper Delta published Waas' claims, including 5,451 euro worth of taxi rides. Sometimes it wasn't him that was reimbursed, but his wife. Waas stepped down this week. State Secretary Zijlstra announced an investigation.