En hoe is het in...?

NL | EN
    The Iceman stelt wetenschappers nog altijd voor raadsel
    8 februari 2012 - Ramvol zat de Blauwe Zaal vanmiddag en Studium Generale moest ‘nee’ verkopen aan tientallen studenten die nog aan de deur stonden. Ze waren allemaal benieuwd naar het verhaal van Wim Hof, alias The Iceman. Hof, die twintig minuten in een bak met 800 kilo ijs zat in het Auditorium, stelt de wetenschap nog altijd voor een raadsel. x34_s.jpg
    Foto l Rien Meulman

“Ik voel me steeds beter”, lacht Hof als honderden ijsblokjes boven hem worden uitgestort. Als alleen zijn hoofd nog zichtbaar is, gaat zijn blik op oneindig. Twintig minuten lang staart hij in het niets en geeft geen krimp. Eenmaal uit de bak, doet hij de spagaat en andere spieroefeningen- dezelfde bewegingen die hij van tevoren deed. Hof doet dit puur om te demonstreren dat hij zijn spieren nog even goed kan bewegen, zo licht de koudetrotseerder toe. Alleen een ietwat snellere ademhaling en licht beven als hij even later aan tafel zit, verraden dat hij lang in de kou heeft gezeten.

Deze man, die inmiddels dertig wereldrecords op zijn naam heeft staan en onder meer blootvoets een halve marathon in de sneeuw liep en een heel stuk onder het ijs zwom, is voer voor wetenschappers. De uitzonderlijke prestaties van The Iceman trokken de aandacht van prof.dr. Maria Hopman (UMC St Radboud) en dr. Wouter van Marken Lichtenbelt (Maastricht UMC+). Ze zijn vandaag aanwezig om hun resultaten toe te lichten. Ze testten bij Hof in feite zijn hele fysiologische stelsel, van zijn hartslag tot aan zijn bloeddruk en zijn metabolisme. Hun opmerkelijke bevindingen in een notendop: zijn ‘kerntemperatuur’ daalt nauwelijks en ook de hartslag en bloeddruk vertonen voor en na de test bijna dezelfde waardes. Hij bleek wel iets meer bruin vet (type vetweefsel dat warmte kan produceren) te hebben dan de gemiddelde persoon, maar dat feit op zich is geen sluitende verklaring. Zelf beweert hij dat hij door ademhaling- en meditatieoefeningen zo’n controle heeft over zijn autonome zenuwstelsel en immuunsysteem dat hij deze buitengewone prestaties kan leveren.

Er blijft nog genoeg over om te onderzoeken, want het ‘fenomeen’ Hof is nog altijd niet helemaal ontrafeld. Zo loopt er momenteel een genetisch onderzoek (Hopman: “We kwamen er tot onze verrassing na een tijd achter dat hij een tweelingbroer heeft”) en kunnen de meditatieve technieken nog worden onderzocht. Lichtenbelt: “We kunnen ook nog kijken naar andere weefsels dan bruin vet.” Hopman: “De puzzel is nog niet af.”

Hof verwacht ook veel van de training die hij tien dagen lang aan twaalf mensen gaat geven en waarbij hij het verschil wil laten zien tussen al dan niet gebruikmaken van meditatie. “En daarna kan ik iets anders doen, rozen knippen of zo”, grapt hij. Erg serieus moet zijn publiek hem niet nemen met die opmerking, want even later vertelt The Iceman dat hij zichzelf gaat bewijzen in de extreme hitte in de woestijn.
    Wie overigens nog een paar kilo ijs wil, moet zich snel melden bij SG! (JvG)

Iceman

Foto l Rien Meulman

The Iceman still puzzles scientists

The Blauwe Zaal was packed this afternoon; Studium Generale had to disappoint dozens of students who were waiting in line. They all wanted to hear the story of Win Hof, also known as The Iceman. Hof, who sat in a container filled with ice cubes in the Auditorium for twenty minutes, still puzzles scientists.