En hoe is het in...?

NL | EN
    Designcentrum Barcelona wijdt retrospectief aan ID-onderzoek
    13 februari 2012 - Het designcentrum DHUB in Barcelona opent volgende week een expositie met werken van één van de capaciteitsgroepen van Industrial Design. Het retrospectief over de groep Designing Quality in Interaction (DQI) maakt deel uit van een groter programma over interaction design. x10_s.jpg
    Archieffoto | Bart van Overbeeke

‘I/O/I. The senses of machines’ heet het expositieprogramma van DHUB (Disseny Hub Barcelona, een museum, designcentrum en lab ineen) waarvan de DQI-tentoonstelling deel uitmaakt. Het programma gaat in op de relatie tussen mens en machine in een tijd van nieuwe interfaces met natuurlijke, interactieve eigenschapen en sociale kenmerken. In het kader van hetzelfde jaarthema, dat nog loopt tot augustus, is nu onder meer de tentoonstelling ‘Systems Design’ van de Duitse Hochschule für Gestaltung Ulm te zien.

Curator van ‘Systems Design - The Eindhoven School’ is dr. Oscar Tomico, als universitair docent werkzaam binnen de DQI-groep. Volgens de onderzoeker, zelf uit Barcelona afkomstig, is het bijzonder dat een nog bestaande en jonge onderzoeksgroep als DQI een retrospectief krijgt in DHUB, volgens hem “één van de belangrijkste musea van Barcelona. Een expositie daar heeft grote impact”.

Het Spaanse museum is volgens Tomico onder meer geïnteresseerd in hoe zijn groep -evenals de faculteit waarvan ze deel uitmaakt- te werk gaat, en in hoe onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven bij Industrial Design aan de TU/e samenkomen. Onder andere het ‘research through design’-principe wekte nieuwsgierigheid. Tomico: “Het máken heeft een cruciale rol in de ontwikkeling van een concept of prototype”.

DQI laat tijdens de expositie in Barcelona negentien projecten, concepten en prototypes zien, waaronder de ‘intuïtieve’ camera van Joep Frens, de intelligente lamp van Philip Ross en het interactieve, oplichtende tapijt van Eva Deckers (zie foto). Tomico: “Musea laten vaak statische objecten zien. In dit geval gaat het echter om interactieve, tijdens de expo deels draaiende, prototypes. Ook voor hen is het spannend om hierin te investeren”.

Tomico is, samen met collega’s, nog druk doende met de voorbereidingen voor de tentoonstelling; met de inrichting, maar ook met bijvoorbeeld het schrijven van begeleidende teksten in het Engels, Spaans en Catalaans. Daarnaast wordt overwogen om gelijktijdig aan de expositie in Barcelona een symposium en workshop te houden. (MvdV)

De expositie 'Systems Design - The Eindhoven School' opent op 22 februari. Klik hier voor meer informatie.

Design center Barcelona dedicates retrospective to ID research
    The DHUB design center in Barcelona will be opening an exhibition featuring works by one of Industrial Design’s capacity groups. The retrospective of the Designing Quality in Interaction (DQI) group is part of a bigger program on interaction design.