En hoe is het in...?

NL | EN
    Squadra-leden trotseren bittere kou voor tv-opnames
    14 februari 2012 - Zes wielrenners van studentenwielervereniging Squadra Veloce figureren woensdag 7 maart in het VPRO/NTR-programma ‘Labyrint’. Het programma gaat in op het onderzoek van prof.dr.ir. Bert Blocken van de TU/e-faculteit Bouwkunde, die fysische processen in de stedelijke omgeving bestudeert. Hij doet momenteel onder meer onderzoek bij wielrenners, bijvoorbeeld naar wat de ideale positie in een groep renners is. x11_s.jpg
    Foto | Nico Brons

Terwijl het buiten “steenkoud” was en “iedereen hysterisch aan het doen was over de Elfstedentocht” reisden zes leden van Squadra Veloce donderdag 9 februari af naar Zeewolde (Flevoland) voor de tv-opnames. Oorspronkelijk was het de bedoeling om in Eindhoven te filmen, vertelt Squadra-secretaris Thijs Haenen, “maar de omgeving daar bleek geschikter, vanwege het mooie landschap en omdat ze vanuit een rijdend busje wilden filmen”.

De studentenwielervereniging kwam volgens Haenen in beeld nadat hoogleraar Blocken contact opnam met Squadra-coach Koen de Haan. De secretaris, zelf één van de zes gefilmde renners, blikt terug op “een mooie ervaring. Het was erg leuk om met die mensen samen te werken en een mooie dag uit”.

IJskoud ja, dat was het ook. De cameraploeg liet het zestal een kleine vier uur lang steeds hetzelfde traject op en neer fietsen om zoveel mogelijk beelden te maken. “Het was echt alleen voor het programma, niet voor het onderzoek.”
    Van het TU/e-onderzoek in kwestie weet Haenen ook niet zoveel, “maar het zou voor ons bij trainingen en wedstrijden best interessant kunnen zijn. Maar het eventueel toepassen ervan laat ik graag aan onze coach over”.

Hoogleraar Blocken vertelt met veel plezier over zijn onderzoek, maar is vanwege media-afspraken met de betrokken tv-omroepen terughoudend. Hij laat het bij een tipje van de sluier: “Denk aan een team van bijvoorbeeld zes renners die als een trein een sprint trekken in de Tour de France. Wij onderzoeken welke renner op welke positie moet zitten om de topsprinter van die ploeg de beste winstkansen te bieden”. Blocken werkt hiervoor onder meer met computersimulaties en doet experimenten in windtunnels.
    Het onderzoek loopt volgens hem nog volop, eerdere resultaten zijn gepubliceerd in de Journal of Biomechanics en “de nieuwe resultaten komen nu allemaal binnen”.

Komende donderdag maken de VPRO en NTR nog opnames in een windtunnel van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in Marknesse, ook weer met medewerking van twee leden van Squadra Veloce. Daarbij zullen ook nog metingen plaatsvinden.

De uitzending van ‘Labyrint’ over het onderzoek van Blocken is op 7 maart rond 20.50 uur te zien op Nederland 2. (MvdV)

Squadra members brave bitter cold for tv shoot
    Six cyclists of student cycling association Squadra Veloce will act as extras in the VPRO tv show ‘Labyrint’. The program will be discussing research by prof.dr.ir. Bert Blocken of TU/e’s department of Built Environment. He’s studying physical processes in urban environments, and is currently researching cyclists to see what the best position for a cyclist is in a group of riders, for example.