En hoe is het in...?

NL | EN
    Werktuigbouwkunde verwelkomt zes Braziliaanse studenten
    14 februari 2012 - Zes Braziliaanse studenten zijn deze week gestart aan hun exchange project aan de faculteit Werktuigbouwkunde. De TU/e verwelkomde de voorbije jaren al vaker studenten uit het Latijns-Amerikaanse land, maar volgens dr. Cees van der Geld had de faculteit nog nooit zoveel Braziliaanse studenten tegelijkertijd over de vloer.

Ze vielen volgens Cees van der Geld “met hun neus in de boter”, de zes Braziliaanse studenten die vorige week voet op de ijskoude Nederlandse bodem zetten. Lachend: “Ze hebben meteen nieuwe kleren moeten aanschaffen”. Vanmiddag, dinsdag 14 februari, wacht hen aan de faculteit een informeel welkom, “inclusief stroopwafel bij de koffie en thee”. Van der Geld, universitair hoofddocent Procestechnologie, maakte zelf eerder al kennis met de zes, toen hij ze afgelopen november bezocht tijdens een kort sabbatical in Brazilië.

De zes Braziliaanse studenten, afkomstig van de Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) in het zuidelijk gelegen Florianópolis, verblijven acht tot twaalf maanden aan de TU/e. Ze hebben allen een bachelor werktuigbouwkunde op zak, volgens Van der Geld eigenlijk “een soort bachelor-plus”, omdat de bachelor in Brazilië langer duurt dan hier. “Het is daar ook lang niet zo gebruikelijk dat studenten doorgaan voor hun master, velen gaan na hun bachelor de industrie in.”
    De eerste maanden in Eindhoven staan vooral in het teken van colleges; in en na de zomer staat een stage op het programma.

Tot een paar jaar geleden kwamen nog maar weinig Braziliaanse studenten naar Europa, onder meer omdat de kosten voor levensonderhoud hier simpelweg te hoog waren. Maar de Braziliaanse overheid trekt er tegenwoordig hard aan om uitwisselingen aantrekkelijker te maken. Het verblijf van de zes nieuwe internationale gasten aan de TU/e wordt dan ook volledig door de Braziliaanse overheid betaald. Van der Geld diende hiervoor, samen met een collega in Florianópolis, met succes een voorstel in binnen het Braziliaans-Nederlandse samenwerkingsprogramma BRANETEC.

Omgekeerd grijpen de laatste jaren ook steeds meer TU/e-studenten hun stage- en uitwisselingskansen in Zuid-Amerika. Alleen al vanuit de groep Procestechnologie gingen afgelopen jaar vijf studenten naar Brazilië. Volgens hem komen ze steevast vol lof en enthousiasme terug. Lachend: “Eigenlijk is het een wonder dát ze überhaupt terugkomen”. (MvdV)

Mechanical Engineering welcomes six Brazilian students
    This week, six Brazilian students started their exchange project at the department of Mechanical Engineering. Over the years TU/e has welcomed Latin-American students before, but according to dr. Cees van der Geld the department has never seen quite so many Brazilians at the same time.