En hoe is het in...?

NL | EN
    Twee TU/e-proefschiften in de race voor Dutch Solar Award
    14 februari 2012 - Twee TU/e-promotieonderzoeken strijden mee tijdens de Dutch Solar Awards, die donderdag 16 februari voor het eerst worden uitgereikt. Johan Bijleveld ontwikkelde bij Scheikundige Technologie een nieuwe klasse van halfgeleidende polymeren voor toepassing in organische zonnecellen; Gijs Dingemans promoveerde bij Technische Natuurkunde op de passivatie van kristallijn silicium zonnecellen met ultradunne laagjes aluminiumoxide. x13_s.jpg

Initiatiefnemer Solar Magazine wil met de uitreiking van de Dutch Solar Awards de toepassingen van zonne-energie en Nederlandse experts en bedrijven op dit gebied promoten. Uit veertig aanmeldingen werden twaalf genomineerden geselecteerd, die de strijd aangaan in vier categorieën: de Industry Development Award (meest toonaangevende innovatie), Project Development Award (beste gerealiseerde project in zonne-energiesystemen), Young Solar Award (meest belovende solar start-up) en de Solar Thesis Award (beste thesis).
    TU/e-promovendi Bijleveld en Dingemans zijn genomineerd in de laatste categorie. Dingemans is overigens nog steeds aan de TU/e verbonden, Bijleveld vertrok na zijn promotie in december 2010 naar de Hogeschool Leiden.

Een vakjury onder leiding van solarexpert Wim Sinke beslist donderdag wie de winnaars zijn. Zij worden bekendgemaakt tijdens een awardshow op The Strip van de Eindhovense High Tech Campus. Aan de awards zijn geen (geld)prijzen verbonden, de winnaars worden beloond met een beeldje en “eeuwige roem en erkenning vanuit de Nederlandse zonne-energiesector”, belooft woordvoerder Edwin Gelissen-Van Gastel.

Het bijwonen van de awardshow -en het aansluitende ‘walking dinner’- mag daarentegen wat kosten; voor een enkele entreekaart betaal je honderdvijftig euro. “Bij dit soort wedstrijden zijn vaak grote bedrijven, dienstverleners en dergelijke betrokken als sponsoren, die via zo’n sponsorship een plek in de jury hebben en zo invloed op de wedstrijd kunnen uitoefenen. Bij de Dutch Solar Awards hebben we bewust geen sponsors betrokken, om zo de onafhankelijkheid van het evenement te kunnen borgen”, benadrukt de woordvoerder. (MvdV)

Two TU/e dissertations in the running for Dutch Solar Award
    Two TU/e PhDs are in the running for the Dutch Solar Awards that will be presented for the first time ever on Thursday, February 16. At Chemical Engineering and Chemistry, Johan Bijleveld developed a new class of semiconducting polymers to use in organic solar cells; Gijs Dingemans’ wrote his dissertation at Applied Physics, on the passivation of crystalline silica solar cells with ultrathin layers of aluminum oxide.