En hoe is het in...?

NL | EN
    Nederlands geld voor informaticaonderzoek kwijt in Oeganda
    14 februari 2012 - Een Oegandese rector magnificus heeft mogelijk 160.000 euro van de Nederlandse overheid verduisterd. Sinds 2007 heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken via Nuffic 5,7 miljoen euro in het vierjarige project gestopt, waarbij ook de TU/e, Radboud Universiteit Nijmegen en Rijksuniversiteit Groningen betrokken zijn. Aan de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica is niets gemerkt van problemen met betalingen.

Een woordvoerder van internationaliseringsorganisatie Nuffic bevestigt het bericht van persbureau Novum over de 160.000 euro die Venansius Baryamureeba zou hebben weggesluisd. “Er is mogelijk sprake van fraude”, aldus de Nuffic-woordvoerder. “We zoeken het uit. We weten nog niet hoe lang dat gaat duren.”

De 160.000 euro maakten deel uit van een Nederlandse subsidie van 5,7 miljoen euro die was bedoeld voor de opleiding van twintig ict-promovendi aan Makerere University. Het nieuws kwam naar buiten dankzij de Oegandese krant Daily Monitor.

Aan de TU/e begeleiden prof.dr.ir. Wil van der Aalst en prof.dr. Mark van den Brand twee aio’s uit Oeganda. Decaan prof.dr. Arjeh Cohen vertelt dat de samenwerking volgens het boekje verloopt: “We hebben geen problemen met betalingen. Aio’s krijgen gewoon geld. Misschien weinig, maar volgens afspraak. We hebben wel kritiek op het programma, maar dat staat niet in verband met deze fraude. Er is door het slechte programma zelfs geld overgebleven, omdat enkele promovendi zijn afgehaakt. Daardoor hebben wij onze aio’s een verlenging kunnen aanbieden, die ze goed kunnen gebruiken.”

Het is niet de enige beschuldiging tegen Baryamureeba. Hij zou ook zijn academische cv hebben vervalst om carrière te maken, aldus de krant. Zo zou hij veel minder promovendi hebben begeleid dan hij beweert en ook zijn vrouw aan een diploma hebben geholpen. Ook had hij wellicht banden met een bedrijf dat duizend computers aan de ict-faculteit leverde. Zelf zegt hij dat het laster is en dat andere mensen zijn baan willen inpikken. (HOP/NS)

Dutch funds for computer science research lost in Uganda
    A Uganda rector may have embezzled 160,000 euro of Dutch government money. Since 2007, the ministry of Foreign Affairs has contributed 5.7 million euro to the four-year project through Nuffic, which TU/e, Radboud University Nijmegen and Groningen University are also part of. The department of Mathematics and Computer Science hasn’t noticed anything iffy concerning payments.