En hoe is het in...?

NL | EN
    Architectuurstudenten vrezen gevolgen Bachelor College
    15 februari 2012 - Studenten van de unit Architectuur, Stedenbouwkunde en Bouwtechniek vestigden gisteren met posters en flyers aandacht op de mogelijke gevolgen van de ReDesign Bachelor voor hun opleiding. Ze vrezen dat het nieuwe onderwijsprogramma te laat in de opleiding verdieping biedt. De groep heeft het bestuur van de unit achter zich. Volgens het faculteitsbestuur van Bouwkunde ligt er nu echter een evenwichtig programma. x22_s.jpg

Onder de noemer RED.design bachelor (vrij vertaald: red het ontwerponderwijs) willen studenten bij de unit vooral jongere studenten erop wijzen dat er een hoop veranderingen op stapel staan. De initiatiefnemers (voornamelijk afstudeerders) willen niet met naam en toenaam in Cursor -“we willen niet op personen toespitsen, maar ons als groep profileren”-, maar een woordvoerder wil wel het één en ander over de actie kwijt. “We willen studenten wakker schudden. We hebben lang niets gehoord en kwamen er laat achter welke gevolgen dit voor ons onderwijs heeft. Voor degenen die architect willen worden, zijn er weinig keuzevakken. Verder is het schema hartstikke onduidelijk.”

De groep hing posters op in Vertigo, verspreidde flyers en maakte een Facebookpagina aan. De initiatiefnemers hopen dat meer studenten zich aansluiten en beraden zich nog op vervolgacties.

Unitvoorzitter prof.dr. Bernard Colenbrander geeft aan ‘ontroerd’ te zijn door het initiatief. “Ik begrijp die actie heel goed. Dat je in het eerste jaar breed begint, is prima. We hadden alleen graag gezien dat in het tweede en derde jaar een profilering komt, een herkenbare track. We zien nu al dat studenten in de master op verschillende gebieden kennis tekort komen en we vrezen dat dat alleen maar erger wordt.”

Eenzame strijd
    De unit heeft hierover brieven naar het faculteitsbestuur gestuurd en dat mondde uit in een gesprek - maar zonder de gewenste uitkomst. Colenbrander: “Het voorstel is toen wel iets aangepast, maar dat waren cosmetische ingrepen. Het lost nog weinig op. Het is een vrij eenzame strijd”.

Dr. Paul Scholte, directeur bedrijfsvoering bij Bouwkunde, laat weten dat het programma zoals het er nu ligt, een mooi evenwicht biedt. “Wij leiden ook andere studenten op. Als je zo’n programma opstelt, heb je met veel partijen te maken. Je kunt niet alle wensen honoreren. Los je ergens iets op, dan creëer je elders weer een pijnpunt.”
    Scholte wil zich er niet over uitspreken in hoeverre het programma zoals het er nu ligt nog kan veranderen. (JvG)

Architecture students fear effects of Bachelor College
    Yesterday, using posters and flyers, fifteen graduate hopefuls of the unit of Architectural Urban Design and Engineering called attention to the possible harmful effects of the ReDesign Bachelor for their program. They fear the new curriculum remains too general for too long. The group is supported by the unit’s board. According to the Departmental Board, the curriculum is well-balanced.