En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e vist achter het net bij Shell BaMa Prijs
    15 februari 2012 - Vier TU/e’ers schopten het tot de finale, maar wisten de vakjury net niet genoeg te overtuigen met hun slotpresentaties. De TU/e viste dan ook achter het net bij de Shell Bachelor Master Prijzen, die gisteren, dinsdag 14 februari, op het Eindhovense universiteitsterrein werden uitgereikt.

De Shell Bachelor Master Prijzen werden gisteren voor de zevende keer vergeven. Zeven finalisten hielden in de Blauwe Zaal elevatorpitches over hun scripties, waarin ze hun toekomstvisies op een duurzaam gebruik van energiebronnen uiteenzetten.
    TU/e’ers Martijn van Zanten en Jelmer van de Wiel, beiden genomineerd voor de Bachelorprijs, vertelden over hun studies naar respectievelijk cryogene CO2-afvang en het verhogen van het rendement van gasturbinecentrales met zwaardere compressoren. Universiteitsgenoten Serkan Esiner en Thomas Vranken, in de race voor de Masterprijs, gaven een toelichting op hun onderzoek naar het efficiënter maken van polymere zonnecellen en goede kleurweergave voor led-verlichting.

De vakjury, waarin onder anderen TU/e-rector Hans van Duijn zitting had, bepaalde dinsdag aan het einde van de middag de winnaars. Iris Smal van de Universiteit Twente ging daarbij aan de haal met de Bachelorprijs (een geldbedrag van 2.500 euro), Maarten de Nier van de TU Delft won de Masterprijs (5.000 euro). De andere finalisten kregen ieder een aanmoedigingsprijs van vijfhonderd euro.

Een Eindhovense winnaar bleef dus uit, maar Van Duijn sprak nadrukkelijk zijn lof uit over alle meedingende scripties. “Door de toenemende wereldbevolking moeten we steeds duurzamer omgaan met onze energiebronnen. Hiervoor zijn technologische innovaties essentieel en het is dan ook goed om te zien dat de kwaliteit van de scripties ook dit jaar weer zo hoog ligt.”

Voorafgaand aan de prijsuitreiking gingen de finalisten, het publiek en aanwezige energie-experts tijdens een ‘Energy Future Circle’ met elkaar in discussie over de toekomst van energie. (MvdV)

TU/e misses out at Shell BaMa Awards
    Four TU/e delegates made it to the finals, but they didn’t manage to fully convince the judges during their final presentation. As a result, TU/e missed out at the Shell Bachelor Master Awards that were presented at the Eindhoven campus yesterday, Tuesday February 14.