En hoe is het in...?

NL | EN
    Digitale stempelkaart Elfstedentocht is broodje aap
    9 februari - Mocht er in de komende weken alsnog een Elfstedentocht komen, dan hoeven de deelnemers geen digitale stempelkaart te gebruiken. Ze hoeven ook niet bij de finish uit te checken. En de TU Delft heeft er niets mee te maken. x3_s.jpg

Het persbericht over de nieuwe vinding werd gisteren door veel media overgenomen, doch niet door Cursor. Studenten van de TU Delft zouden een chipkaart hebben ontwikkeld voor de Elfstedentocht. “Zelfs een traditioneel instituut als de Elfstedentocht moet met z’n tijd mee”, legde ‘universiteitsmedewerker’ Timo ten Hoeven van de TU Delft uit.

Alleen bestaat Ten Hoeven niet. Wie het 06-nummer uit het persbericht belt, krijgt de voicemail: “Ik sta op het ijs, ben een beetje lastig bereikbaar, maar je kunt iets inspreken.”

Het is een broodje-aapverhaal, zei de voorzitter van de Vereniging de Friese Elf Steden gisteravond in het NOS-radioprogramma ‘Met het oog op morgen’. Chipkaart-producent Trans Link Systems ontkende klaar te staan om de kaarten voor de Tocht der Tochten te leveren.

De nieuwsberichten zijn inmiddels van de websites van NOS en Telegraaf afgehaald.

Wie er achter de grap zit? Het blijft voorlopig een raadsel. Het was in elk geval niet de afdeling Digital Solutions van de TU Delft. Ook die blijkt niet te bestaan.(HOP/NS)

Digital stamp card is nonsense
    Should the ‘Elfstedentocht’ come to pass after all, contestants won’t have to use a digital stamp card. And they won’t have to check out at the finish, either. And TU Delft has nothing to do with this story.