En hoe is het in...?

NL | EN
    Vijf stakende schoonmakers aan de TU/e
    28 februari 2012 - Drie schoonmakers in het Auditorium en twee in het Hoofdgebouw hebben hun werk neergelegd. Zij sluiten zich aan bij de landelijke acties waarbij schoonmaakpersoneel voor betere arbeidsvoorwaarden pleit. Sinds gisteren hebben zo’n tweeduizend schoonmakers en enkele tientallen studenten gebouwen aan de Universiteit Utrecht bezet. Mogelijk dat de schoonmakers ook nog andere universiteiten aandoen. x12_s.jpg
    Het Auditorium werd woensdag 15 februari opgeschrikt door ‘een man of dertig’ die het personeel dat vanuit schoonmaakbedrijf Gom aan de TU/e werkt wilde overhalen om het werk neer te leggen. Dit laat Monique Kuyck, Afdelingshoofd Services aan de TU/e, weten. “Ze hadden de staking niet aangekondigd, stelden zich vrij agressief op- ook ten opzichte van onze schoonmakers en het was niet duidelijk wie de leiding had. We hebben ze laten weten dat ze welkom zijn en rechten hebben, maar dat ze vooraf wel hun staking moeten melden en niet teveel onrust binnen de gebouwen moeten veroorzaken.”

De groep ging die dag ook nog naar het Hoofdgebouw en afgelopen vrijdag is één persoon in Potentiaal geweest om met het schoonmaakpersoneel te praten. Volgens Kuyck heeft de TU/e met Gom niet voor de goedkoopste aanbieder gekozen en is de actiebereidheid onder de circa negentig medewerkers niet enorm hoog.

Jessica van Lier, General Object Manager bij Gom, kan dit bevestigen. “We hebben de laatste tijd regelmatig bezoek gehad van de FNV. Onder medewerkers heerst vooral de sfeer van ‘laat ons gewoon ons werk doen’. De geluiden die ik opvang hebben als strekking dat de bond eerder iets had moeten rechtzetten. Ze willen nu geen tijd meer aan de bond besteden, hebben er minder vertrouwen in.” In Utrecht eisen de stakers betere arbeidsvoorwaarden voor schoonmakers, zoals doorbetaling bij ziekte en tegelijkertijd keren ze zich tegen bezuinigingen op het hoger onderwijs. (JvG)
    Five cleaners on strike at TU/e
    Three cleaners of the Auditorium and two of the Hoofdgebouw have stopped working. They have joined the nationwide protest of cleaners demanding better working conditions. Since yesterday, some two thousand cleaners and several dozens of students have occupied Utrecht University buildings. It’s possible cleaners will also occupy parts of other universities. According to Monique Kuyck, head of TU/e’s Service Department, said the ninety employees aren’t too keen on protesting. Jessica van Lier, General Object Manager at Gom, has confirmed this statement.