En hoe is het in...?

NL | EN
    ‘Actueel aan de Dommel’ al weer verleden tijd
    1 maart 2012 - De talkshowreeks ‘Actueel aan de Dommel, waarbij Studium Generale maandelijks verschillende gasten liet reflecteren op het dagelijkse nieuws, stopt al na drie edities. Reden daarvoor is de magere opkomst. “Blijkbaar werd het niet als urgent genoeg ervaren om de pauze door te brengen bij een debat in de Zwarte Doos”, zegt SG-hoofd Lucas Asselbergs. x22_s.jpg
    Foto| Bram Berkien

“Het concept vraagt niet om stampvolle zalen, maar minder dan twintig personen die op komen dagen voor een goed gesprek met burgemeester Rob van Gijzel, is gênant ”, aldus Asselbergs, die ook de rol van talkshowhost voor zijn rekening nam. De eerste maal dat er een debat georganiseerd werd, op 3 oktober 2011, was het heerlijke terrasweer wellicht schuldig aan de lage opkomst. Maar die reden gold niet voor de keer dat Sabine van Gent, toen nog directeur bedrijfsvoering bij Industrial Design, en Steef Blok, directeur van het Innovation Lab, aan tafel zaten met een student en ook niet voor het bezoek van de burgemeester op 5 december.

Was er wel genoeg bekendheid aan gegeven? “Die dag hebben we driehonderd flyers uitgedeeld en een hele grote poster opgehangen. Dat heeft niet genoeg geholpen.” Asselbergs noemt als een van de oorzaken de studiedruk bij studenten. De enorme afleiding door een groot aanbod van andere zaken en het niet voelen van de noodzaak om buiten de eigen campusgrenzen te kijken, doen de rest, aldus het SG-hoofd. “TU/e’ers zijn niet wereldvreemd”, zegt Asselbergs, “maar ze vinden het moeilijk om dat uit te dragen. Daar moet SG misschien nog meer haar best voor doen. Gelukkig zijn er ook veel SG-programma’s die heel veel aandacht oogsten. We hebben de afgelopen tijd geregeld bezoekers moeten teleurstellen omdat de zaal vol zat.”

SG organiseert per jaar tweehonderd programma’s, waaronder lezingen, workshops en films. Aandacht voor actuele zaken is er vaak. Zo ook op woensdag 7 maart; net nu TU/e-alumnus Martijn van Dam kandidaat is voor het PvdA-fractievoorzitterschap organiseert SG in samenwerking met KIVI NIRIA Students Eindhoven een debat over ingenieurs in de politiek. (NS)

‘Actueel aan de Dommel’ history already
    The talk show series ‘Actueel aan de Dommel’ (current affairs at the Dommel), for which Studium Generale invited various guests to reflect on current events every month, has pulled the plug after only three editions. The reason is the poor turnout. “Apparently, people didn’t feel the urge to attend a debate at de Zwarte Doos during their breaks”, says head of SG Lucaks Asselbergs.