En hoe is het in...?

NL | EN
    Nicole Ummelen ziet buitenkans in functie van secretaris
    2 maart 2012 - “Door een combinatie van inhoudelijke en privé-overwegingen bleek de functie voor mij en mijn gezin een buitenkans”, zo laat dr. Nicole Ummelen via een reactie per mail weten. Het College van Bestuur maakte onlangs bekend dat zij in juni de universiteitssecretaris wordt als ir. Harry Roumen met pensioen gaat. x27_s.jpg
    Meer dan tien belangstellenden reageerden aanvankelijk op de vacature die via wervingsbureau Van der Kruijs was uitgezet, laat collegelid mr. Jo van Ham weten. Daarvan mochten vier vrouwen op gesprek komen, waaronder Ummelen. In de vacaturetekst van de TU/e kwam duidelijk de voorkeur voor een vrouw naar voren. Van Ham: “Wij voeren als beleid dat wij onder toptalenten meer vrouwen willen werven en we vinden dit één van de topfuncties. We hebben mannen niet uitgesloten, maar wel de voorkeur voor een vrouw aangegeven.”
    Ummelen: “De TU voert een duidelijk diversiteitsbeleid. Ik vind dat in algemene zin verstandig. Gericht zoeken naar een bepaalde invulling van een profiel kan daarbij horen, waarbij altijd het uitgangspunt geldt dat het om gekwalificeerde kandidaten moet gaan.”
    Van Ham laat weten dat het College van Bestuur voor Ummelen heeft gekozen ‘vanwege haar relevante ervaring bij universiteiten, op het gebied van management, beleid, onderwijs en onderzoek’. “We hebben het gevoel dat haar persoonlijkheid past bij die van het CvB en de universiteit. Daarmee bedoel ik servicegerichtheid, een sparringpartner en iemand die vertrouwen kan opwekken. Ze heeft passie getoond en heeft een drive om er wat van te maken.”

De invulling van de functie gaat op bepaalde onderdelen verschillen van de manier waarop Roumen die heeft ingevuld. Van Ham: “Harry heeft iets opgebouwd wat fenomenaal en uniek is. Zijn pensioen bood gelegenheid om erover na te denken wat we nu precies willen met de invulling van de functie. De prioriteit komt te liggen bij de realisatie en implementatie van bestuurlijke en beleidszaken en de communicatie daarover. De representatieve functie en studentenaangelegenheden, die Harry eerst voor zijn rekening nam, nemen wij als CvB op ons.”
    Bij verschillende andere universiteiten stuurt de universiteitssecretaris de diensten aan, maar daar is bewust niet voor gekozen. “We zijn een relatief kleine universiteit en willen geen tussenlaag creëren.”
    Dat haar voorganger een bijzondere plaats inneemt aan de TU/e, ziet Ummelen niet als een uitgesproken voor- of nadeel. “Een opvolger zal altijd zijn eigen invulling en inkleuring geven aan zo'n rol en uiteraard heb je daarbij ook te maken met verwachtingen die mensen hebben. Dat hoort erbij. Ik hoop dat ik de TU/e snel heel goed zal leren kennen, en vice versa, en heb in de eerste reacties op mijn benoeming al gemerkt dat er veel mensen zijn die me daar graag bij willen helpen. Dat vergroot mijn enthousiasme alleen maar.”
    Van Ham: “We zullen met pijn in het hart van Harry afscheid nemen, maar zijn blij dat we op tijd een uitstekende kandidaat hebben gevonden.” (JvG)

Nicole Ummelen excited about secretary position
    “Based on considerations regarding both content and private matters, the position turned out to be perfect for me and my family”, says dr. Nicole Ummelen via mail. The Executive Board recently announced she’ll be succeeding ir. Harry Roumen as secretary upon his retirement in June. The position will be interpreted slightly differently compared to Roumen’s approach.