spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
En hoe is het in...?
 

NL | EN
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
    Wielrenner profiteert van wielklever
    6 maart 2012 - Wielrenners ondervinden minder luchtweerstand als ze iemand in hun wiel hebben. Dat blijkt uit onderzoek van prof.dr.ir. Bert Blocken, hoogleraar Bouwfysica aan de TU/e. Morgenavond, woensdag 7 maart, besteedt het tv-programma Labyrint (VPRO/NTR) aandacht aan de bevindingen van Blocken. x36_s.jpg

    In de wetenschappelijke literatuur was het nog onderwerp van discussie, maar Bert Blocken heeft nu definitief aangetoond dat een renner met een ‘klever’ in zijn achterwiel maar liefst 2,5 procent minder luchtweerstand voelt. Dit komt, simpel gesteld, doordat de remmende onderdruk die achter een renner ontstaat gedeeltelijk wordt gecompenseerd door de overdruk die zijn achterligger veroorzaakt: de lucht ‘zuigt’ hierdoor minder hard aan zijn voorganger.

    “Het ontstaan van die overdruk wordt subsone stroomopwaartse verstoring genoemd”, zegt Blocken. “Dat is in de natuurkunde een bekend fenomeen, maar het brengt soms effecten met zich mee die tegen de intuïtie indruisen.”

    Meer over het hoe en waarom van Blockens onderzoek naar wielrenners is deze donderdag te lezen in de papieren Cursor. (TJ)

    Cyclist benefits from close follower
    Bicycle race riders experience less air resistance when their follower is within inches of their back wheel. This has shown from research by prof.dr.ir. Bert Blocken, full professor of Building Physics at TU/e. Tonight, March 7, TV show Labyrint will be discussing Blocken’s findings.