En hoe is het in...?

NL | EN
    Waardering voor onderzoeksmaster
    14 maart 2012 - Studenten van onderzoeksmasters hebben meer waardering voor hun opleiding dan studenten van gewone masters. Ze zijn met name tevreden over hun docenten en de academische vaardigheden die ze aangeleerd krijgen.

Dat staat in een lovend rapport van accreditatieorganisatie NVAO over onderzoeksmasters. De opleidingen zijn de pieken in het landschap van het Nederlandse hoger onderwijs, vinden de rapporteurs. Universiteiten moeten vooral doorgaan op de ingeslagen weg.

Er zijn 125 onderzoeksmasters in Nederland en die kunnen zich volgens de NVAO meten met de beste opleidingen van Europa. Ongeveer vier procent van alle masterstudenten volgt zo’n tweejarige onderzoeksmaster. Bijna één op de drie komt uit het buitenland.

Kritiek hebben de studenten van onderzoeksmasters ook. Voor ‘leren samenwerken’ geven ze een lager rapportcijfer dan studenten van gewone masteropleidingen.

Tachtig procent van de studenten rondt de opleiding op tijd af, terwijl zeventien procent uitvalt. De rapporteurs vermoeden dat die cijfers gunstig afsteken bij gewone masteropleidingen, maar dat weten ze niet zeker: er zijn nog altijd geen landelijke instroom- en uitvalcijfers over gewone masteropleidingen beschikbaar. (HOP)

Research master appreciated
    Students doing a research master have greater appreciation for their program than their peers doing regular master programs. They’re especially happy with their lecturers and the academic skills they’re taught.
    All this can be read in a laudatory report on research masters by the NVAO accreditation organization. These programs are the cherries on the cake when it comes to Dutch higher education, reporters say. Universities should definitely continue what they’ve started.