En hoe is het in...?

NL | EN
    Eindhovense studentenraad start voorlichting
    14 maart 2012 - De Eindhovense Studentenraad (ESR) is een voorlichtingscampagne gestart over de diverse wijzigingen die het hoger onderwijs ondergaat. Op de website van ESR is een vragenlijst geplaatst met antwoorden. Het gaat om thema’s als de langstudeerboete, afschaffing van de financiering van de masteropleiding en het inkorten van het recht op openbaar vervoer.

Volgens ESR is er behoefte aan dit soort voorlichting via de website. Veel studenten blijken nog weinig te weten over de talloze bezuinigingsmaatregelen die de overheid wil invoeren op het gebied van onderwijs. Intussen weet men wel dat de langstudeerboete er aan zit te komen, maar blijken toch nog veel (onjuiste) verhalen rond te gaan. Veel studenten hebben nog geen idee hoe de regeling in elkaar zit en of er iets tegen valt te ondernemen.

Ook weten veel studenten niet dat er nog een wetsvoorstel ligt voor verschillende andere bezuinigingsmaatregelen zoals inkorten OV-recht, aanpassingen in aanvullende beurs en het afschaffen van de masterbeurs.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) organiseren in de week van 19 tot en met 23 maart een actieweek om aandacht te vragen voor de bezuinigingen. Ook de ESR wil meedoen en roept studenten op om zich bij ESR te melden. (FvO)

Eindhoven student council starts information campaign
    The Eindhoven Student Council (ESR) has started an information campaign about the various changes higher education is currently going through. ESR’s website now includes a FAQ section covering themes like the fine for extended studying, the end of the student grant for master students, and limiting the right to free public transportation.