En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e als toeristische attractie
    11 april - De TU/e en VVV Eindhoven starten in april met groepswandelingen over de campus. Een tour via Zwarte Doos, Vertigo, Auditorium, door de loopbrug naar het Hoofdgebouw en langs MetaForum naar de spaceboxen aan de Dommel, geeft geïnteresseerden volop informatie over de universiteit, haar historie en toekomst. Gisteren, 10 april, leidde Joep Huiskamp de VVVgidsen rond. x10_s.jpg

Al bij het verzamelpunt Zwarte Doos is meer dan genoeg te zien en te vertellen. Buiten wijst TU/e-beleidsmedewerker Huiskamp de acht gidsen op de hoge verdiepingen van het Grand Café. "Dit was vroeger een onderdeel van het gebouw voor Scheikundige Technologie. De laboratoriumschaal van de chemische opstellingen maakte dat de plafonds zo hoog zijn. Hierachter ligt Vertigo, waar Bouwkunde inzit. Dat stuk pui met verschillende materialen is niet voor de sier, daar zit meetapparatuur achter en wordt onderzoek gedaan." De gidsen vinden dat leuke weetjes om verder te vertellen. Huiskamp draait zich om en wijst naar de oude brug: "Dat wordt de fietstoegang naar de groene loper."

Steeds verweven door zijn verhaal zitten de toekomstplannen van de TU/e. Bachelor College, Campus 2020, strategic area's, het komt allemaal aan de orde. Maar de gidsen houden van anekdotes en verhalen over markante personen. Die heeft Huiskamp ook. In het Auditorium vertelt hij over de tweede rector magnificus, Posthumus. "Dat was een Fries van gereformeerde huize. De 1 miljoen gulden die Philips direct na de oorlog voor het starten van de tweede Technische Hogeschool op de bank had gezet, had inmiddels veel rente opgeleverd. Dit gebouw is geopend in 1966. Posthumus vond het belangrijk om de rente te besteden aan een goed orgel. Het is goed zichtbaar door het plexiglas. Het is een voorbeeld hoe individuen hun sporen nalaten met persoonlijke voorkeuren."

De gidsen hebben vragen over de begintijd van de TH. "Klopt het dat de gemeente de grond, tachtig hectare meen ik, toen voor een gulden verkocht heeft?" Huiskamp stelt gerust: "Dat mag je vertellen, ja." Gids Willem Hornman is degene die de eerste wandeling voor zijn rekening neemt. Op dinsdag 17 april zal hij een groep mensen rondleiden en in anderhalf uur zoveel mogelijk navertellen wat hij nu hoorde en eerder las en zelf al weet. De VVV verwacht eens per maand een groep rond te leiden. Later in het jaar zullen ook bij toerbeurt faculteiten hun deuren openen om toeristen te ontvangen. (NS)

TU/e tourist attraction

TU/e and the Eindhoven tourist office VVV will be organizing group walks around TU/e campus starting in April. The walking tour will pass de Zwarte Doos, Vertigo, the Auditorium, cross the gangway to the Hoofdgebouw, go past the MetaForum and end at the space boxes at the Dommel. It's a very informative walk, covering the university's history and future. Yesterday, April 10, Joep Huiskamp familiarized VVV's tour guides with TU/e's campus.