En hoe is het in...?

NL | EN
    Bruekers directeur bedrijfsvoering Technische Natuurkunde
    13 april 2012 - Ir. Alfons Bruekers wordt de nieuwe directeur bedrijfsvoering bij Technische Natuurkunde (TN). Hij gaat uiterlijk 1 juli aan de slag en volgt ir. Tiny Verbruggen op die recent zijn functie moest neerleggen wegens gezondheidsproblemen. Bruekers is al directeur bedrijfsvoering bij de faculteit Werktuigbouwkunde (WTB). Hij zal deze baan gaan combineren met zijn werkzaamheden voor TN. Om te voorkomen dat zijn taken verdubbelen, zoeken beide faculteiten naar passende ondersteuning voor Bruekers. x17_s.jpg
    Ir. Alfons Bruekers

Alfons Bruekers komt bij TN allerminst in een gespreid bedje terecht. De faculteit staat sinds dit jaar onder curatele van de Dienst Financiën en Economische Zaken (DFEZ). Dan is er de tijdelijke verhuizing van laboratoria, personeel en studenten. Zij maken dit jaar plaats voor de bouw van een nieuw pand waarin ook de faculteit Electrical Engineering intrek zal nemen. Tot slot is er het voortijdig vertrek van decaan prof.dr.ir. Klaas Kopinga die op 1 september zijn functie neerlegt.

Er is dus voldoende werk aan de winkel voor Bruekers. Hij beseft dat terdege. "Toen ik door het College van Bestuur werd gevraagd voor deze nieuwe functie, heb ik daar goed over nagedacht. Het moest geen verdubbeling van taken voor mij betekenen. Ik ben nu met beide faculteiten in overleg om een aantal operationele activiteiten te delegeren. Ik heb daar alle vertrouwen in gezien de positieve reacties vanuit TN en WTB."

Sinds het vertrek van Tiny Verbruggen neemt Kopinga de zaken tijdelijk waar met vicedecaan prof.dr.ir. Gerrit Kroesen. Zij worden bijgestaan door onder meer drs. Nicole van der Wolk (Hoofd Dienst Personeel en Organisatie) en Ruud van de Donk (Directeur Bedrijfsvoering Wiskunde & Informatica). Het is nog niet duidelijk of zij een aantal zaken blijven behartigen.

Bruekers ziet het als zijn hoofdmissie om de financiën bij TN op orde te krijgen. Hij wil in overleg met de faculteit kijken wat de beste manier is. "Als buitenstaander heb je onvoldoende zicht. Ik wil eerst met iedereen praten, me laten informeren. Het heeft geen zin om stoere taal uit te spreken. Zo simpel ligt het niet." De nieuwe directeur bedrijfsvoering stelt daarom voorlopig ook geen termijn wanneer de financiële problemen moeten zijn opgelost.

De verhuizing en de aanstaande nieuwbouw liggen iets gemakkelijker voor hem. "Er zijn al heel wat voetstappen gezet. Het bouwplan wordt binnenkort gepresenteerd." Ook over de benoeming van een nieuwe decaan is Bruekers duidelijk. "Daar ben ik niet bij betrokken."

De dubbele functie van Bruekers is niet uniek. Eind maart werd bekend dat Jos Hermus, directeur bedrijfsvoering van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences, dezelfde taken gaat uitvoeren bij de faculteit Industrial Design. Is er sprake van een trend? Bruekers: "Dat zou je aan het College van Bestuur moeten vragen. Maar ik vind het wel een belangrijke en goede ontwikkeling. De TU Eindhoven is de één na kleinste universiteit in Nederland. Qua bedrijfsvoering hebben we een fijnmazig en overcomplex systeem. Met de nieuwe aanpak kun je meer efficiënt en direct werken. Zonder dat deze werkwijze ten koste gaat van de eigen 'couleur locale' van een faculteit. En het is zeker mooi dat het kosten bespaart in een tijd van bezuinigingen." (FvO)

Bruekers managing Director Applied Physics
    Ir. Alfons Bruekers will be the new Managing Director at Applied Physics. He will start his new job no later on July 1 at the latest and will be succeeding ir. Tiny Verbruggen who had to resign due to health problems. Bruekers is currently Managing Director at the Department of Mechanical Engineering as well. He’ll be combining the two positions. To prevent Bruekers from having to do everything twice, both departments are in search of proper support.