En hoe is het in...?

NL | EN
    Minder blindheid na epilepsie-operatie dankzij BMT-studente
    13 april 2012 - BMT-studente Chantal Tax heeft tijdens haar afstudeeronderzoek voor het eerst in detail de visuele zenuwbanen in de hersenen in kaart gebracht. Dit is van groot belang voor mensen die aan epilepsie geopereerd worden en vaak als gevolg van deze operatie per ongeluk blind worden. Maandag 16 april studeert Chantal Tax cum laude af bij de faculteit Biomedische Technologie. x20_s.jpg
    BMT-studente Chantal Tax.

Tax liep stage bij epilepsiecentrum Kempenhaeghe in Heeze en heeft met wiskundige algoritmes en verbeterde MRI-scanprotocollen een duidelijk beeld gekregen van de hersenzenuwbanen. Tax: "Zo'n zeventig patiënten die aan de meest voorkomende vorm van epilepsie lijden worden jaarlijks geopereerd. Neurochirurgen snijden dan de epileptisch focus aan de zijkant van het brein weg, maar hierbij wordt bij een kwart van de geopereerden een visuele zenuwbaan geraakt waardoor ze blind worden."

Door de beeldverwerking van de gebruikte difussieMRI te optimaliseren en het visuele systeem na te bootsen in een wiskundig model kan Tax de neurochirurgen nu van duidelijke informatie voorzien. Daardoor worden zenuwbanen in toekomstige operaties minder makkelijk geraakt. "We kunnen nu een mooie plattegrond van de aanwezige banen reconstrueren, die voor de operatie wordt uitgereikt aan de chirurg. Het mooie is om dit ook live te kunnen doen, dat proces zijn we nog aan het optimaliseren."

Nu haar master is afgerond – Chantal Tax volgde zevenentwintig vakken in plaats van de tien gebruikelijke verplichte vakken- is ze recent begonnen met haar promotieonderzoek aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Daar gaat ze zich verder verdiepen in de beeldverwerking van difussieMRI-scans en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de nieuwe samenwerking tussen de TU/e, het UMCU, de UU, Philips Healthcare en Philips Research. (NT)

summary