De Wiskunde Wereld is een wedstrijd die is opgebouwd uit twee delen. In het eerste gedeelte krijgen de leerlingen allerlei opdrachten met verschillende thema's, wisselend van het postkantoor tot het ziekenhuis en van de bank tot het casino. Met de opdrachten kunnen groepjes Xi-munten winnen, de munteenheid die tijdens de Wiskunde Wereld wordt gehanteerd. In het tweede deel spelen de scholieren een finalespel. De groep die uiteindelijk als enige nog geld over heeft, is de winnaar.
Vrijdagmiddag, 13 april, zijn de leerlingen van het Bernardinus college uit Heerlen druk in de weer met het oplossen van de opgaven. Bij de thematafel 'politie' zit een groepje diep na te denken. Een van de leerlingen lost de moeilijkste puzzel binnen een handomdraai op. "Ik vind wiskunde leuk, voor mij kan het niet moeilijk genoeg zijn". De meiden aan de tafel zuchten. Op de vraag of zei wiskunde leuk vinden, roepen ze in koor: "Nee!". "Ik ben met de opgave van wiskunde A bezig en dat zou makkelijk zijn. Nou, echt niet dus," zegt een van de meiden.
Een van de docenten vindt het goed dat leerlingen op deze manier kennis kunnen maken met wiskunde. "Het is voor leerlingen heel moeilijk om in 3 vwo te kiezen wat voor soort wiskunde ze willen. In de onderbouw krijg je voornamelijk wiskunde A en een klein beetje B. Ze weten niet goed wat ze bij C en D kunnen verwachten." Wel heeft ze enige kritiek op de moeilijkheid van de opgaven. "Sommige vragen van wiskunde A zijn te moeilijk. Leerlingen raken een beetje in paniek als ze die opgaven zien, omdat ze wiskunde A als het makkelijkste zien."
Volgens Yves Houben, een van de organisatoren van de Wiskunde Wereld, is het helemaal niet zo dat wiskunde A het makkelijkste is. "Voorheen was dat wel zo, wiskunde A1 was makkelijker dan A2. Maar nu hebben de verschillende soorten weinig met elkaar te maken, het gaat om vier aparte gebieden van wiskunde. Het is niet zo dat A het makkelijkste is en D het moeilijkste. De leerling moet kiezen wat het beste bij hem past en dat is voor hem dan ook het makkelijkste." (HR)
|