En hoe is het in...?

NL | EN
    Student ‘terecht geschorst’ om bezit geneesmiddelen
    17 april 2012 - Een bachelorstudent Scheikundige Technologie die vorig jaar door het College van Bestuur geschorst is wegens de opslag van een grote hoeveelheid geneesmiddelen in een kluisje aan de TU/e, heeft vergeefs hoger beroep aangevraagd. Het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs in Den Haag oordeelde op 11 april dat de schorsing van een jaar terecht is. x27_s.jpg

De student Scheikundige Technologie is beschuldigd om het bezit van ‘een voor het eigen gebruik overstijgende hoeveelheid’ geneesmiddelen die hij had opgeslagen in een op zijn naam gehuurd kluisje op het terrein van de TU/e. Op 2 maart 2011 is dat gevonden. Twee maanden later is hem voor een jaar de toegang tot gebouwen, terreinen en voorzieningen van de universiteit ontzegd door het College van Bestuur.

Tegen dat besluit heeft de scheikundestudent hoger beroep aangevraagd bij het College van Beroep voor het Hoger Onderwijs. Hij droeg aan dat van handel in xtc of andere opiaten die op het terrein van de TU/e zijn vervaardigd, waarvan de universiteit hem aanvankelijk beschuldigde, geen sprake is. Hij had de geneesmiddelen uitsluitend opgeslagen en alleen met niet bij de universiteit betrokken personen gehandeld.

De schorsing is een ordemaatregel om de goede gang van zaken in de gebouwen en op de terreinen van een universiteit te verzekeren, teneinde een bevorderlijk onderwijsklimaat tot stand te brengen, oordeelde het College. Het beroep is daarom ongegrond.

Het is niet duidelijk is of er wordt overgegaan tot strafrechtelijke vervolging. Het is mr. Esther de Brouwer van het Onderwijs en Studenten Service Centrum van de TU/e niet bekend of er een rechtszitting in Den Bosch zal zijn. (NS)

Student ‘appropriately’ suspended for possessing medicine
    A bachelor student of Chemical Engineering & Chemistry who was suspended last year for storing large quantity of medicine in his TU/e locker has lodged an appeal in vain. On April 11, the Appeals Tribunal for Higher Education in Den Haag ruled the student’s one-year suspension appropriate.