En hoe is het in...?

NL | EN
    Campusterrein TU/e voor even filmset
    10 april 2012 - Misschien heb je ze al gespot, de cameramannen en diverse studentacteurs die momenteel op de TU/e-campus rondlopen. Want van 9 tot en met 11 april wordt op diverse TU/e-locaties de korte film 'Memories Stick' opgenomen, in het kader van TU/e Kort. In dit project van Scala Productiehuis zijn vijftien studenten verantwoordelijk voor de productie van een korte film, die op 15 juni in De Zwarte Doos in première gaat. x6_s.jpg

Afgelopen dagen is er hard gewerkt om alle scènes op film te krijgen. De sciencefictionfilm 'Memories Stick' draait om een student die vrijwillig meedoet aan een hersenexperiment om wat extra geld te verdienen. Een paar scans, nog wat losse proeven, het lijkt allemaal prima te verlopen. Maar is dit wel echt zo..?

"Het stond vast dat het verhaal zich moest afspelen op de TU/e-campus en we wilden graag iets doen met één of ander experiment", vertelt Alke van den Berg, student Bouwkunde en achter de schermen betrokken bij de montage en de special effects van 'Memories Stick'. "Met vijftien studenten -ongeveer de helft van hen van de TU/e- zijn we aan de slag gegaan met het schrijven van een script, het ontwerpen van de settings, het regelen van locaties. Wij leiden de gehele productie en kunnen waar nodig terugvallen op ervaren filmmakers. Maar ik had niet gedacht dat daar zo veel bij komt kijken. En het is veel minder glamorous dan je denkt: we moeten zelf onze thee en koekjes regelen."

Daar kan Maren Banus, een van de hoofdrolspeelsters, over meepraten. Ze komt net -verkleumt- terug van opnames op het dak van het Hoofdgebouw. "We moesten in zomerrokjes in de regen het dak op. En voordat een scène er goed opstaat, is het vooral heel veel wachten. Maar ik had het zeker niet willen missen. Het is ontzettend leuk én leerzaam om een film van A tot Z neer te zetten. "

De filmproductie is een initiatief van Scala Productiehuis en wordt ondersteund door Studium Generale en het Universiteitsfonds. Er zijn plannen voor een jaarlijks TU/e Kort-project. Van den Berg: "Alle betrokkenen zijn erg enthousiast en het smaakt zeker naar meer. Maar eerst de première van 'Memories Stick' op 15 juni, dat belooft ook zeker een feestje te worden." (NT)

TU/e campus ground temporary film set

You may have spotted them already, the cameramen and student actors that are currently walking around campus. In light of 'TU/e Kort' (TU/e Short), short film 'Memories Stick' is being shot at various TU/e locations from April 9 through 11. Fifteen students are responsible for the Scala Productiehuis project. The short will premiere in de Zwarte Doos June 15.