En hoe is het in...?

NL | EN
    Thêta benoemt Harry Roumen tot erelid
    9 mei 2012 - Scheidend universiteits-secretaris ir. Harry Roumen is gisteravond, dinsdag 8 mei, benoemd tot erelid van Thêta. Volgens Thêta-voorzitter Robin Lips is er altijd een goede band geweest tussen de studentenroeivereniging en het College van Bestuur van de TU/e “en met Harry in het bijzonder - vanwege zijn functie, maar vooral ook vanwege zijn persoonlijkheid”. x12_s.jpg
    Harry Roumen, geflankeerd door Thêta-voorzitter Robin Lips.

Het jaarlijkse borrelbezoek van het TU/e-bestuur aan de roeiloods stond al een hele tijd op de agenda, vertelt Lips. Roumen werd volgens haar wel wat argwanend toen hij bij aankomst dinsdagavond zag hoeveel leden, oud-leden en ereleden zich bij Thêta verzameld hadden, veelal in vol ornaat. “Je zag Harry al een beetje rondkijken en rondvragen, zo gehaaid is hij wel”, zegt Lips lachend.

Na een rondleiding en een eerste drankje werd de algemene vergadering geopend met de benoeming van Roumen tot erelid. Volgens Lips was hij een paar jaar terug onder meer de drijvende kracht achter de nieuwe roeiloods en de deelname van Thêta aan de jaarlijkse Varsity, lange tijd alleen bedoeld voor corporale verenigingen.
    Roumen kreeg een oorkonde en een das van Thêta, “die hij op het podium direct heeft omgeknoopt”, vertelt de verenigingsvoorzitter. Ook werd hij toegesproken door Aik Deveneijns, voorzitter van het 28e bestuur van Thêta in 2002-2003: het jaar waarin volgens Lips de grote knopen rond de nieuwe roeiloods zijn doorgehakt. Verder doopte het College van Bestuur dinsdagavond twee nieuwe boten van Thêta: de Ino (een skiff) en Nikè (een twee-zonder).

De universiteitssecretaris is trouwens nooit lid geweest van Thêta, maar volgens Lips heeft hij als erelid dezelfde rechten als de leden. En mag hij wat haar betreft alsnog komen roeien. Lachend: “Als hij een sportkaart heeft”.
    Roumen is het achtste erelid van Thêta. Eerder viel die eer ten deel aan onder anderen Herman Dorgelo en Ricardo Matir, oprichters van de roeiverenigingen Tachos en Telamon waaruit Thêta is ontstaan, en aan Olympiërs en Thêtanen Gerard Egelmeers en Dirk Lippits.

Roumen, die half juni met pensioen gaat, twitterde dinsdagavond: ‘Afscheid nadert. Emotie neemt toe. Laatste jubilarissen toegesproken. Daarna naar Thêta. Benoemd tot erelid. Wat een eer en verrassing. Dank’. Hij móest het even kwijt, vertelt hij de volgende ochtend, terugblikkend op de volgens hem bijzondere en emotionele dag: “Ik tweet niet zoveel, maar gisteravond had ik gewoon even behoefte het te delen. Uit trots en omdat het me raakt”.

De universiteitssecretaris werd eerder ook al benoemd tot erelid van de TU/e Personeelsvereniging, van de Japanse cultuurvereniging Kinjin en van GEWIS’ carnavalsdispuut GELIMBO. Hij is zich ervan bewust dat hem de komende weken tot zijn afscheid wellicht nog wel meer bijzondere momenten te wachten staan. “Ik zie af en toe wat voorbijflitsen, zie mensen schichtig doen als ik opeens ergens opduik. Ik laat het maar over me heen komen, maar zeg eerlijk: ik leef met angst en vrees naar 15 juni toe. Dan is het toch opeens echt voorbij.” (MvdV)

Het College van Bestuur doopte dinsdagavond twee nieuwe boten van Thêta. Van links naar rechts: collegevoorzitter Arno Peels, rector magnificus Hans van Duijn, CvB-lid Jo van Ham, universiteitssecretaris Harry Roumen en Thêta-voorzitter Robin Lips.

Theta makes Harry Roumen honorary member
    Retiring university secretary ir. Harry Roumen was made an honorary member of Theta on Tuesday, May 8. According to Theta's chairwoman Robin Lips, the student rowing association and the Executive Board have always gotten along well. "Harry's been especially pleasant to work with – because of his position, but mostly because of his personality".