En hoe is het in...?

NL | EN
    Campuskaart voor studenten bijna klaar

9 mei 2012 - Sporten, boeken lenen in de bibliotheek, printen en kopiëren of een locker gebruiken: studenten kunnen het vanaf volgend studiejaar met hun nieuwe collegekaart, de TU/e-campuskaart. Ook medewerkers krijgen zo’n kaart, zij het iets later.

x13_s.jpg

Onder andere de studentenfracties in de universiteitsraad drongen lang aan op een campuskaart, aan veel andere Nederlandse universiteiten al langer in gebruik. Liefst ook één waarmee kan worden betaald, maar het College van Bestuur van de TU/e achtte die optie anderhalf jaar terug in elk geval te duur.

Ir. Marcel Visschers van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), projectleider van het studentenkaartproject, benadrukt dat de kaart zo is ingericht dat deze later nog met allerlei functionaliteiten kan worden uitgebreid. “Ook een eventuele betaalfunctie is mogelijk, maar je moet je goed afvragen wat de toegevoegde waarde ervan is. Een betaalfunctie op de campuskaart, bijvoorbeeld voor alle snoepautomaten, kost an sich niet zoveel, maar je moet hiervoor wel alle automaten op de campus voorzien van een nieuwe lezer. Het is aan het College van Bestuur om te beslissen of dergelijke investeringen de moeite zijn.”

De campuskaart, volgens Visschers voorzien van de nieuwste technologie, gaat ook gebruikt worden als toegangspas voor gebouwen. Hiervoor moeten wel nog de lezers bij de gebouwen worden aangepast. Zodra dit is gebeurd, kunnen bijvoorbeeld studenten Industrial Design hun campuskaart gebruiken als toegangspas. De afdelingen van deze faculteit zijn niet vrij toegankelijk.

Grootste pluspunt van de campuskaart volgens Visschers is dat het “eigenlijk een stukje digitale identificatie” is. Zo zou de kaart volgens hem, net als in hotels, op termijn bijvoorbeeld ook kunnen fungeren als kamersleutel. De projectleider geeft wel aan dat bij iedere uitbreiding van de functionaliteit de financiële en organisatorische gevolgen goed zullen moeten worden afgewogen.

De invoering van de campuskaart voor studenten kost zo’n 137.000 euro, laat Visschers desgevraagd weten. Hierbij zijn onder meer zaken als een speciale printer, programmeerkosten en het vervangen van kaartlezers in het Studentensportcentrum inbegrepen.
    Van een deel van die investering profiteert de TU/e volgens Visschers straks ook weer bij de invoering van de campuskaart voor medewerkers. Dit gebeurt gefaseerd: “Alle 7.355 zittende studenten krijgen hun kaart in één keer, dat doen we in een big bang. Bij medewerkers kan dat niet, simpelweg omdat je niet alle kaartlezers van alle gebouwen in één keer kunt vervangen”. De bewoners van MetaForum, dat in de zomer wordt opgeleverd, krijgen straks in elk geval ook al een campuskaart.

Studenten kunnen hun nieuwe kaart volgende maand al gebruiken, hoewel bijvoorbeeld de print- en kopieerfeature nog niet meteen bruikbaar is. Tijdens de tentamens van het vierde kwartiel en de interimperiode wordt de oude collegekaart ook nog geaccepteerd. De oude sportkaart en bibliotheekpas vervallen vanaf 20 augustus; vanaf die dag geldt alleen nog de nieuwe campuskaart, waarop automatisch het sportabonnement voor 2012-2013 wordt geladen. (MvdV)

Van 11 tot en met 15 juni (van 08.30 tot 17.00 uur) kunnen studenten hun campuskaart ophalen aan speciaal hiervoor ingerichte balies in de hal van het Hoofdgebouw. Voor de kaarten wordt gebruikgemaakt van de pasfoto’s die op de huidige collegekaarten staan. Na 18 juni kunnen de kaarten ook worden opgehaald bij de TU/e-beveiliging. Studenten ontvangen hierover nog een mail.

Campus card for student almost done
    Exercizing, checking out library books, printing and copying or using a locker: starting next academic year, students can do all of that using their new student card, the TU/e campus card. Faculty will receive the same card at a later date. Check. www.tue.nl/campuskaart.