En hoe is het in...?

NL | EN
    Dansend de wereld rond met Footloose
    9 mei 2012 - ‘Around the world’ is het thema van de showcase van Footloose op zondag 10 juni in het Auditorium van de TU/e. De Eindhovense studentendansvereniging neemt het publiek mee op reis langs de plaatsen waar verschillende danssoorten ontstaan zijn. x14_s.jpg

Aan het gekozen thema ging een aantal brainstormavonden vooraf, vertelt Melanie Nauta van de showcasecommissie van Footloose, waarbij goed is gekeken naar de mogelijkheden van diverse geopperde thema’s. “Met ‘Around the world’ konden de choreografen en dansers volgens haar meerdere kanten op. “Zo dachten we aan reizen over de wereld, maar bijvoorbeeld ook aan reizen in de tijd. Hiphop zal bijvoorbeeld gaan over de ontwikkeling van die dansstijl door de jaren heen.”

De voorstelling heeft de vorm van een wereldreis, waarbij iedere dansact een eigen land of plaats heeft. De choreografen hebben volgens Nauta zelf bepaald waar ze hun dans het best vonden passen. Daarbij is bijvoorbeeld gekeken naar de plaats waar een dans is ontstaan; zo zal salsa plaatsvinden in de Caribean. “Maar er kon ook gekeken worden naar het onderwerp van de muziek of naar het gevoel dat een dans oproept bij de dansers en de choreograaf. Zo vindt één van de moderne dansen plaats in de oceaan”, verklapt Nauta.

Tijdens ‘Around the world’ laat Footloose in anderhalf uur tijd twintig dansen zien, op muziek variërend van James Brown en Chinese muziek tot filmmuziek en house. Aan de voorstelling doen een kleine tachtig dansers mee: een record voor een Footloose-showcase, aldus Nauta, die net als haar vier commissiegenoten zelf ook aan verschillende dansacts meedoet. De studentendansvereniging telt in totaal momenteel meer dan driehonderd leden. (MvdV)

Footloose geeft op zondag 10 juni twee voorstellingen in de Blauwe Zaal van het Auditorium, die beginnen om 15.30 en om 20.00 uur. De entree bedraagt vier euro voor studenten, zes euro voor overige toeschouwers; kaarten kunnen worden gekocht aan de deur of vooraf worden gereserveerd via de mail.

Dancing around the world with Footloose
    'Around the World' is the theme of Footloose's new showcase in TU/e's Auditorium scheduled for June 10. The Eindhoven student dance association takes the audience along on a trip past various places that are the home of certain types of dance.