En hoe is het in...?

NL | EN
    Transfer groep FOM-instituut DIFFER naar Twente
    9 mei 2012 - De afdeling nanolayer Surface & Interface physics (nSI) van het FOM-instituut DIFFER in Nieuwegein verhuist naar de Universiteit Twente en komt dus niet met de rest van DIFFER naar Eindhoven. De groep van hoogleraar Fred Bijkerk wordt onderdeel van MESA+, het instituut voor nanotechnologie van de UT. Met de overgang is tot 2020 bijna twintig miljoen euro gemoeid. x18_s.jpg

De nSI-groep richt zich voornamelijk op het manipuleren van licht met extreem korte golflengtes, onder meer via onderzoek aan multilaagspiegels met toepassingen in de lithografie en ruimtetelescopen. De verhuizing van de groep -bestaande uit tien wetenschappers en technici - naar Twente is een direct gevolg van de koerswijziging van het voormalige Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, dat zich sinds begin dit jaar onder de naam Dutch Institute for Energy Research (DIFFER) richt op energie-onderzoek.

Volgens voorlichter Gieljan de Vries van DIFFER is overwogen de nSI-groep een omslag te laten maken naar onderzoek dat binnen het nieuwe instituut zou passen. “Dat was heel goed mogelijk, gezien de expertise van de groep. Maar het werk van de groep op het gebied van extreem ultraviolette straling, onder meer met ASML en Carl Zeiss, is zo succesvol dat is besloten aan die lijn vast te houden. Vervolgens is gekeken waar dit onderzoek dan het best ondergebracht kon worden. Bij MESA+ heeft de groep de beste groeikansen.”

Dr. Eric Louis van nSI laat weten dat er ook diepgaand contact geweest met vertegenwoordigers van de TU/e. “We hebben diverse hoogleraren gesproken over een eventuele overgang en onze groep zou op zich prima passen op de TU/e. Uiteindelijk heeft het feit dat de Universiteit Twente zich nadrukkelijker profileert op het gebied van nanotechnologie de doorslag gegeven. Fred Bijkerk is daar ook al deeltijdhoogleraar en we hebben al een aantal samenwerkingsprojecten met Twente lopen. Daar ervaren we echt de perfecte synergie met ons werk.” Volgens Louis blijft een deel van de apparatuur van de groep achter bij DIFFER, waar deze door een nieuwe afdeling benut zal worden voor energiegerelateerd onderzoek.

Al in een eerder stadium was bekend dat de laserfaciliteit FELIX van het DIFFER wordt ondergebracht in Nijmegen. Het FOM-instutuut DIFFER, met onderzoeksgroepen die werken aan kernfusie en een nieuwe onderzoekslijn rond Solar Fuels, verhuist begin 2015 naar een gebouw op de TU/e-campus. (TJ)

FOM Institute's group DIFFER to transfer to Twente
    The Nieuwegein-based nanolayer Surface & Interface physics division of the FOM Institute, DIFFER, will be moving to Twente University (UT), meaning they won't be coming to Eindhoven. The group of Professor Fred Bijkerk will become part of MESA+, UT's nanotechnology institute. The transfer involves close to twenty million euro.