En hoe is het in...?

NL | EN
    DWDD laat Dijkgraaf college geven
    3 mei 2012 - Op Hemelvaartsdag gaat de DWDD University van start. Natuurkundige Robbert Dijkgraaf zal een lezing houden over de oerknal en presentator Matthijs van Nieuwkerk mag hem assisteren. x2_s.jpg

In de zendtijd van De Wereld Draait Door zal Dijkgraaf op donderdag 17 mei live vanuit de Koepelkerk in Amsterdam vertellen over het ontstaan van het heelal. Daarbij maakt hij gebruik van animaties, een maquette van het universum en enkele demonstraties. Hij legt uit wat we weten en wat we allemaal nog niet weten.

Dijkgraaf is scheidend president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Een van zijn verdiensten is dat hij de wetenschap voor buitenstaanders spannend en toegankelijk weet te maken.

Per 1 juli wordt Dijkgraaf directeur van het gerenommeerde Institute for Advanced Study in Princeton. Daar was ook Albert Einstein aan verbonden, net als 26 andere Nobelprijswinnaars en 38 winnaars van de Fields Medaille voor de wiskunde. Dijkgraaf zelf werkte er begin jaren negentig en kwam er in 2002 nog even terug.

De DWDD University is een spin-off van De Wereld Draait Door. Deze ‘universiteit’ zal “op onregelmatige tijden worden geopend om de wondere, doordraaiende wereld beter te leren begrijpen”, aldus de makers. “Voor volgend seizoen staat bijvoorbeeld een korte serie colleges van Alexander Klöpping op het programma.” (HOP)

summary