En hoe is het in...?

NL | EN
    "Rolstoeltoegankelijkheid TU/e-campus kan beter"
    10 mei 2012 - Met een rood hoofd probeerden zo'n twaalf rolstoelers deze ochtend, 10 mei, via het Limbopad de TU/e-campus te bereiken. In het kader van ExperiArch, een activiteit van studievereniging AnArchi, testten ze de toegankelijkheid voor rolstoelen van diverse gebouwen. "Het is te doen, maar kan zeker beter", luidt het eerste oordeel. x20_s.jpg
    Foto | Bart van Overbeeke

AnArchi, de studievereniging voor studenten van de master Architectural Design and Engineering, organiseert jaarlijks de ExperiArch, waarbij een specifieke aandachtsgroep belicht wordt. Vorig jaar werd ervaren hoe het is om blind door een gebouw te lopen, nu stond rolstoeltoegankelijkheid centraal.

Kenny Vonk, commissielid bij AnArchi: "We willen met deze editie van ExperiArch studenten bewustmaken van het bestaan van rolstoelgebruikers, zodat ze die groep bij aankomende ontwerpen niet over het hoofd zien. Daarnaast willen we ook aandacht vragen voor de problemen die ontstaan op het moment dat je als rolstoelgebruiker 'normale' handelingen wilt uitvoeren, zoals een gebouw betreden, een toilet bezoeken, een kopje koffie uit de kantine halen."

Na een introductie over architectuur en toegankelijkheid door Hüsnu Yegenoglu , universitair docent Architectural Design & Engineering, vertrekken twaalf master- en bachelorstudenten per rolstoel naar het Auditorium, het Hoofdgebouw en Vertigo om aan den lijve te ondervinden hoe het is om een gebouw in een rolstoel te beleven.

Vooral de bewegwijzering en toiletten leveren grote knelpunten op. "In de meeste gebouwen is slechts één aangepast toilet aanwezig, op de begane grond. Je zult op de tiende verdieping werken en een blaasontsteking hebben", verzucht deelnemer Laurence.

Na afloop plakt AnArchi een rolstoeltoegankelijkheidsscore op de entreedeuren. Ondanks de vele aanmerkingen werden alle drie gebouwen met een -weliswaar nipte- voldoende beoordeeld. De resultaten van de test worden later aan het College van Bestuur gerapporteerd. (NT)

Volgende week woensdag staat in de papieren editie van Cursor een uitgebreide reportage over de rolstoeltoegankelijkheid van de TU/e-campus.

"Wheelchair accessibility TU/e campus could be better"
    All flushed, some twelve people in wheelchairs tried to reach TU/e's campus taking the Limbopad this morning, May 10. In light of ExperiArch, an activity organized by study association AnArchi, they tested several buildings' wheelchair accessibility level. "It's not impossible, but could definitely be better", was the first verdict.