En hoe is het in...?

NL | EN
    Batavierenlopers wellicht besmet met legionella
    11 mei 2012 - Het sportcentrum van de Universiteit Twente is 10 mei per direct gesloten nadat er een legionellabesmetting is geconstateerd. Het sluiten van het sportcomplex is uit voorzorg. Deelnemers aan de Batavierenrace van twee weken geleden zouden mogelijk ook besmet geraakt kunnen zijn. Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van de besmetting. x25_s.jpg

Tijdens een periodieke routinecontrole kwam de besmetting donderdag aan het licht. Het is de derde keer dat het Twentse sportcentrum is getroffen door een legionella-besmetting. Vorig jaar werd daarom nog een duur preventiesysteem aangelegd, en werden de ruim honderd douches vervangen door automatische douchepanelen die op afstand bestuurd kunnen worden. Met het nieuwe systeem kan precies gezien worden welke douches vaak gebruikt worden en welke niet. Zo kunnen gericht de leidingen doorgespoeld worden. Dat er desondanks toch een besmetting is ontstaan, verbaasde het Twentse College van Bestuur.

Partijen die de afgelopen periode gebruik hebben gemaakt van de douches in het sportcentrum, waaronder ook grote groepen deelnemers aan de Batavierenrace van 28 april, worden hierover in preventieve zin geïnformeerd. Gezonde mensen lopen in principe weinig risico. Maar mensen met mogelijke klachten, zoals griepverschijnselen koorts, hoofd- en spierpijn, wordt geadviseerd contact op te nemen met de huisarts. (HK/bron: UT Nieuws)

Runners Batavieren Race possibly infected with legionella
    The Twente University sports center was closed immediately after the legionella bacterium was identified there on May 10. The closing of the sports center is a precautionary measure. Participants of the Batavieren Race that was held two weeks ago could be infected as well. The possible cause for the contagion is currently being investigated.