En hoe is het in...?

NL | EN
    Prem praat aan TU/e over huishoudelijke revolutie
    15 mei 2012 -De PREMtime-bus stond vanochtend geparkeerd voor het Auditorium voor een live uitzending op Radio 1 over de huishoudelijke revolutie. In de bus zat Johan Schot, hoogleraar Geschiedenis van de Techniek aan de TU/e. In een vermakelijk gesprek kwam de emancipatie van de vrouw in verschillende werelddelen aan de orde. x30_s.jpg
    Johan Schot in de uitzending

Presentator Prem wil weten of de tijd die vrijgekomen is door de komst van wasmachine en stofzuiger wel ten goede gekomen is aan de emancipatie van de vrouw. Hij vraagt het aan Johan Schot en telefonisch aan journalist en Braziliëkenner Ineke Holtwijk en Maria van der Heijden, directeur van Women on Wings dat zich inzet voor werkgelegenheid voor vrouwen op het platteland in India.

Schot: “Er is niet veel tijd vrij gekomen. Die tijd wordt gestopt in andere taken. Vrouwen brengen kinderen naar zwemles in plaats van de was met de hand te doen.” In Brazilië heeft de emancipatie van de vrouw te maken met huishoudelijk personeel, zegt Holtwijk. “De middenklasse heeft een kindermeisje, een chauffeur en een huishoudster. Vrijgekomen tijd wordt besteed aan sporten. Buitenshuis werk is meer een statussymbool dan een huishoudster.” Schot vertelt dat de huishoudster in Nederland in de jaren zestig verdween, maar dat hij opnieuw een rol voor haar ziet komen.

De industrie voor huishoudelijke apparatuur heeft te maken met een verzadigde markt. Prem vraagt naar de volgende stap. “De fabrikanten haken in op de ict-revolutie. Voor het huishouden hoef je niet meer thuis te zijn. Je kunt de oven aanzetten en de verwarming aandoen van een afstand”, zegt Schot. Van der Heijden: “De innovatie in India gaat uit van menselijke arbeid. Daar ontwikkelen ze stemgestuurde wasmachines.”

Prem vat provocerend samen: “Vrouwen zijn overal op de wereld hetzelfde. Als ze meer tijd hebben gaan ze lekkerder koken en de kinderen meer knuffelen.” Schot repliceert : “Dat noemen we toch toename van de kwaliteit van het leven?” (NS)

Prem talks about domestic revolution at TU/e
    The PREMtime bus was parked outside of the Auditorium this morning for a live broadcast about the domestic revolution for Radio 1. Johan Schot, professor of History of Technology at TU/e, was invited into the bus. In an animated talk, they discussed women’s emancipation on different continents.