En hoe is het in...?

NL | EN
    "Schaf hoorcolleges niet af"
    4 mei 2012 - Is het hoorcollege werkelijk niet meer van deze tijd, zoals twee medici van Stanford University beweren? Twitteraars denken daar heel anders over. Volgens hen is het hoorcollege nog lang niet achterhaald. TU/e-studenten gaan hierin mee, maar zien wel graag verbeterde hoorcolleges of gecombineerde hoor/werkcolleges. x5_s.jpg

HOP peilde de reacties op de vraag of hoorcolleges uit de tijd zijn. "In tegendeel; goed #hoorcollege is van alle tijden!", twittert @lucindavanewijk. "Zou jammer zijn, want HCs vind ik juist ook leuk om te geven", zegt @paulboselie. "Ooit colleges van Maarten van Rossem of Feynman gevolgd?", vraagt @jaspervankuijk zich af. "Wat een onzin!", schampert @FloorMeijer.

Ze reageren allemaal op een bericht in de Volkskrant over twee Amerikaanse medici die hoorcolleges liever zouden afschaffen. "Studenten worden vandaag op ruwweg dezelfde manier onderwezen als toen de gebroeders Wright nog aan het eerste vliegtuig sleutelden", citeert de Volkskrant uit hun artikel in het New England Journal of Medicine.

Het is een oude discussie. Studenten steken misschien niet zoveel op van hoorcolleges, maar bijna iedereen weet zich nog wel een paar geweldige colleges te herinneren die diepe indruk hebben gemaakt.

Een korte rondvraag leert dat TU/e-studenten graag de huidige hoorcolleges verbeterd zouden zien. "Neiging om alles te willen behandelen is slecht. Hoorcolleges moeten prikkelen en een breder kader scheppen" vindt @TReijnaerts. @alainstarke sluit zich hierbij aan: "Met grote regelmaat zijn ze vaak niet nuttig; Een hybride college/werkcollege of discussiecolleges werken veel beter voor me." @usabart: "Een wijze prof vertelde mij laatst het gezegde: "Distance learning starts at the third row"".

De Volkskrant kent de voor- en tegenargumenten ook. Het ochtendblad verwijst naar het probleem gestuurd onderwijs, dat al dertig jaar geleden aan de Universiteit Maastricht werd ontwikkeld als alternatief voor hoorcolleges. Maar ook de Twentse hoogleraar onderwijsinnovatie Jules Pieters komt aan het woord, die hoorcolleges "kosteneffectief" noemt. "Het organiseren van practica en werkcolleges kan uiteindelijk wel eens minder efficiënt zijn", zegt hij. (HOP/NT)

summary