En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e reikt 100e certificaat Basiskwalificatie Onderwijs uit
    7 mei 2012 - Zo’n kwart eeuw onderwijservaring heeft hij. En hoewel hij er -vooral tijdtechnisch- enigszins tegenop zag om aan het traject Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) te beginnen: “Het was goed om even afstand te nemen en op mijn werk te reflecteren”, aldus dr.ir. René van de Molengraft.
    De universitair hoofddocent aan de faculteit Werktuigbouwkunde kreeg vanochtend, maandag 7 mei, het honderdste BKO-certificaat van de TU/e uitgereikt.
    x7_s.jpg
    Rector Hans van Duijn (tweede van links) feliciteert René van de Molengraft met zijn BKO-certificaat. Alfons Bruekers, Philip de Goey en Rick de Lange van de faculteit Werktuigbouwkunde kijken toe.
    Foto | Bart van Overbeeke

Hij móest er trouwens wel tijd in gaan steken, erkent Van de Molengraft maandagochtend in de boardroom van het College van Bestuur. “Ik weet allang dat de BKO bestaat, maar het werd me pas later duidelijk dat het een keiharde verplichting is bij een beoogde bevordering.”

De Nederlandse universiteiten voerden de BKO in 2008 in. Kern van de regeling is een lijst competenties waaraan medewerkers met onderwijstaken moeten voldoen. Ze hebben betrekking op het ontwerpen, uitvoeren, beoordelen en evalueren van vakken, het beoordelen van studenten, het samenwerken met collega’s en het verbeteren van jezelf als docent. Deelnemers aan het traject moeten uiteindelijk in een portfolio -al dan niet onder begeleiding samengesteld- laten zien dat ze aan die punten voldoen.
    De meeste BKO-kandidaten, zowel beginnende als meer ervaren docenten, nemen daarnaast ook deel aan één of meerdere didactische cursussen; aan de TU/e zijn vooral ‘Teaching and learning in higher education’ en ‘Course design’ in trek.

Van de Molengraft, met ongeveer een kwart eeuw aan onderwijservaring op zak, richtte zich nadrukkelijk op zijn portfolio. In zo’n zeventig uur nam hij zijn didactische kennis en kunde uitgebreid onder de loep, meer specifiek zijn bezigheden voor het vak Signaalanalyse.
    De UHD vond het leuk om vanuit helikopterperspectief naar zijn werk als docent te kijken, vertelt hij. Lachend: “Zo bleek dat er eigenlijk ook best enige logica in zit.” Gevraagd naar wat ‘de logica van Van de Molengraft’ dan is: “Naast het aanreiken van theoretische kennis wil ik ook altijd meteen laten zien dat het wérkt. Ik wil aspecten als analyse en modellering meteen aanvullen met de praktijk”.
    In de loop der jaren is hij zijn onderwijswerk naar eigen zeggen “wel steeds efficiënter gaan doen”. Zo schakelt hij dankbaar aio’s en studentassistenten in die hem onder meer bepaalde practica, workshops en begeleiding van studenten uit handen nemen.

Sinds de invoering van de regeling reikte de TU/e in totaal 117 BKO-certificaten uit; zo’n vijftien procent van het totaal aantal medewerkers op de campus met een onderwijstaak. In 2015 moet dit meer dan twintig procent zijn, zo hebben de Nederlandse universiteiten afgesproken met staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs.

Het officiële honderdste certificaat -waarvan de eigenlijk geplande uitreiking op de onderwijsdag van Werktuigbouwkunde niet kon doorgaan- was maandagochtend voor Van de Molengraft - samen met een bos bloemen en een set cadeaubonnen. De UHD neemt alles opgewekt van de rector in ontvangst: “Met dank aan de eerste negenennegentig!”. (MvdV)

TU/e awards 100th Basic Qualification for Education
    He has some 25 years of experience in education. And although he was reluctant -pressed for time, mostly- to start the Basic Qualification for Education (BKO) course, dr.ir. René van der Molengraft says: "It was good to take a step back and reflect on my work". The associate professor of the Department of Mechanical Engineering was awarded the 100th TU/e BKO certificate last Monday, May 7.