En hoe is het in...?

NL | EN
    Grand Prix GEWIS: op twee wielen de bocht door
    16 mei 2012 - Geheel in stijl van het lumstrumthema ‘Monte Carlo’ werd er gisteren, dinsdag 15 mei, door studievereniging GEWIS geracet tijdens een Grand Prix. Op een spannend parcours -soms op twee wielen de bocht door- werd er hevige strijd geleverd om de snelste tijd. Niet in een glimmende raceauto; het was bij de Grand Prix gewoon ouderwets hard trappen op een skelter. x2_s.jpg
    Foto's | Bart van Overbeeke

Dat studievereniging GEWIS dertig jaar bestaat, wilde ze ook graag aan de rest van de TU/e laten zien. Daarom mocht bij haar lumstrumactiviteit Grand Prix iedereen meestrijden om de hoofdprijs, een iPad.
    Helaas moest het evenement vanwege het slechte weer op het laatste moment verplaatst worden van het TeMa-veld naar de Koepel aan de oostkant van de campus. Lustrumcommissielid Edwin Hermkens: “We hebben hier in de Koepel toch nog een superbaan weten aan te leggen voor de skelterrace. Het was even spannend, maar uiteindelijk mochten we op deze toplocatie aan de slag. Het is wel jammer dat we nu wat afgezonderd zijn, zo achterop het TU/e-terrein; we wilden juist onze vereniging aan de rest laten zien.”

Toch is het om vijf uur ’s middags al gezellig druk in de Koepel. De skelterraces zijn in volle gang en aan de kant wordt er enthousiast aangemoedigd. Niet alleen door GEWIS’ers, ook enkele oud-bestuursleden van studievereniging Japie (Scheikundige Technologie) zijn van de partij. “Een mooi feestje en dat parcours ziet er strak uit”, schreeuwt Frank Wijk boven de muziek uit. Even later stapt hij zelf op de skelter om een kans te wagen.

Wiskundestudente Leanne Scheepers heeft haar rondjes er net op zitten. “Het is best zwaar. Twee rondjes hard trappen, biertje ‘atten’, meteen weer twee rondjes en dan nog een biertje. Er zitten een paar scherpe bochten in het parcours, die worden aan het eind steeds lastiger, zeker in combinatie met de rookmachine.”
    En ook zonder bier is het al zwaar genoeg, bemerkt informaticastudent Peter van Heck, die als BHV’er twee glazen cola achterover slaat. “Skelteren met een cola-buik is ook niet alles, maar zeker niet minder leuk.”

Aan het einde van de avond rijdt Chris Mens, eerstejaars Software Science, in een zinderende finale de snelste tijd en mag hij de iPad mee naar huis nemen. Volgens Hermkens won hij nipt van Vincent Huisman.

Vanavond, woensdag 16 mei, worden de lustrumactiviteiten afgesloten met een groot gala. Een unicum, volgens Hermkens: “Het is al lang geleden dat GEWIS op chique ging, wij zijn niet zo corporaal. Het is dus misschien even zoeken naar een geschikte outfit, maar zeker de moeite waard. Wij gaan nog één keer goed uitpakken”. (NT)

Grand Prix GEWIS: around the bend on two wheels
    In style of the luster’s theme ‘Monte Carlo’ study association GEWIS had organized a Grand Prix race yesterday, Tuesday May 15. On a very exciting track - bends were taken on two wheels at times - participants gave it their all to finish first. There weren’t any shiny race cars, by the way; the Grand Prix required pedaling, on go-karts.